معرفی دریاچه خضر نبی 🌊| آدرس🗺️ | جاذبه های نزدیک 🏞️ + تصاویر📸

1403-02-11
0 دیدگاه
نمایی از دریاچه خضر در نوشهر 8574357848357

دریاچه خضر نبی در ارتفاعات جنگلی و کوهستانی منطقه کجور، با ارتفاعی حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه در منطقه‌ای با امتداد جنوبی شهر نوشهر واقع شده و به وسیلهٔ جنگل‌های پوشیده از درختان، احاطه شده است. این دریاچه در فاصلهٔ حدودی ۶۰ کیلومتری از شهر نوشهر، در روستای نیمور واقع شده و به عنوان «بام کجور» شناخته می‌شود. علاقمندان به طبیعت و گردشگران می‌توانند با عبور از مسیرهای پر پیچ و خم و از جمله صخره‌های سنگلاخی، از این جایگاه طبیعی زیبا دیدن کنند و لذت ببرند.

دریاچه خضر در فصل پاییز استان مازندران 3857483574385
دلبری دریاچه خضر نبی در فصل پاییز 

دریاچه خضر نبی کجاست؟

دریاچه خضر نبی در شهر بندری و ساحلی نوشهر و در استان مازندران قرار دارد.

مسیر دسترسی به دریاچه خضرنبی:
برای دسترسی به دریاچه خضرنبی از شهر چالوس به سمت جاده کندوان حرکت کنید. در فاصله 25 کیلومتری جاده چالوس-کندوان، به دو راه‌ تقاطع می‌رسید. از اینجا، با عبور از پل رودخانه چالوس، به جاده آسفالت کجور که به سمت شرق امتداد دارد، بپیوندید. پس از طی مسافت 4 کیلومتری و قبل از رسیدن به روستای پول که مرکز بخش کجور است، به دو راه‌ تقاطع جاده خاکی و جاده روستایی نیمور خواهید رسید. جاده خاکی نیمور، در سمت شمالی جاده آسفالت از مسیر اصلی جدا می‌شود و با طی مسیری پر پیچ و خم و کوهستانی، به روستای نیمور ختم می‌شود. از این روستا، با پیاده‌روی کوهپیمایی به مسافت حدوداً 7 کیلومتری، می‌توانید به دریاچه خضرنبی برسید.

نقشه دریاچه خضر نبی 674385434
برای مشاهده‌ی نقشه دریاچه خضر نبی روی عکس کلیک کنید

معرفی دریاچه خضر نبی

این دریاچه، با ارتفاعی حدود 2000 متر از سطح دریا، به عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های شمال کشور شناخته می‌شود. با محاصره شدن توسط درختان جنگلی، دریاچه خضر نبی در فضایی از طبیعت دست نخورده قرار دارد. فاصله این دریاچه از مرکز شهر نوشهر حدود 60 کیلومتر است و برای رسیدن به آن، باید از مسیرهای پرماجرا و مارپیچی کوهستانی عبور کرد. اما این سفر ارزشش را دارد؛ زیرا در اینجا می‌توانید از طبیعت فراموش‌نشدنی و زیبایی‌های این دریاچه شگفت‌زده شوید.

به باور مردمان بومی، این دریاچه دارای تقدس مذهبی است. با وسعتی کمتر از نیم هکتار و عمقی حدود 5 متر، این دریاچه آبی شیرین را در آغوش دارد که معتقدند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. با توجه به قرار گرفتن این دریاچه در محدوده حفاظت‌شده البرز مرکزی، تاکنون از خطرات تخریبی مرتبط با فعالیت‌های انسانی محافظت شده است. سفر به این بهشت گمشده، یک تجربه فراموش‌نشدنی در سفر به شمال ایران است که حتماً باید در لیست مکان‌هایی که باید دیده شوند، قرار بگیرد.

دریاچه خضر نبی در شهر نوشهر مازندران 527574385
عبور آب های دریاچه خضر نبی با حصار درختان سرسبز

ویژگی های دریاچه خضر نبی

دریاچه خضرنبی، جواهری طبیعی با عمقی 5 متر و آبی شیرین که به عنوان یک منبع درمانی برای بومیان منطقه محسوب می‌شود. آبی که از طریق رودخانه ویسر به دریاچه می‌رسد، پس از سفری زیبا از کنار نوشهر، به دریای خزر می‌پیوندد. حوالی این دریاچه، به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده، خانه‌ی گوناگونی از حیوانات وحشی است، از گوزن‌های زیبا و شوکای افسانه‌ای تا مرالهای اسرارآمیز و خرس‌های قهوه‌ای. اینجا یک دنیای وحشی بی‌نظیر است که همیشه شگفت‌انگیز است. همچنین، جذابیت این دریاچه به دلیل آبی که روان و صاف است، بیشتر افزایش می‌یابد. اینجا مکانی است که می‌توانید از آرامش طبیعت لذت ببرید و با آبی که از چشمه‌ی زندگی به حیات می‌انجامد، دست به تجربه‌های منحصر به فرد بزنید.

دریاچه زیبای خضر نبی در استان مازندران 3584837483
طبیعت حیرت انگیز دریاچه خضر نبی در شهر نوشهر

علت نام گذاری دریاچه خضر نبی

دریاچه خضرنبی به نام حضرت خضر، یا به اصطلاح محل عبور او، تازه‌ترین توجهات را جلب می‌کند. این نام از باورها و اعتقادات قدیمی بومیان و ریش‌سفیدان روستا نشأت می‌گیرد؛ زمانی که حضرت خضر از این دریاچه گذر کرده و این باور که این مکان محل عبور او بوده، ذهن اهالی را فراگرفته است.
دریاچه خضر نبی، یک نقطه آرام و مقدس در قلب زیبای کوهستان کجور است. با مساحتی کمتر از نیم هکتار و عمقی تقریباً 5 متر، این دریاچه زیبا از آبی شیرین برخوردار است که از طریق رود “خیرود” به دریای خزر می‌ریزد. باوجود چشم‌اندازهای فراموش‌نشدنی و طبیعتی آرام، دریاچه خضرنبی تا به امروز به دلیل عدم دسترسی آسان، از توجه عمومی محروم مانده است.
به دلیل فراهم بودن چشم‌اندازهای طبیعی منحصر به فرد و جاذبه‌های گردشگری زیبا، برخی مردم این دریاچه را به عنوان “بهشت گمشده” می‌شناسند. زیبایی‌هایی که در اینجا مشاهده می‌شود، به اندازه‌ای شگفت‌انگیز است که باعث شده تا این مکان با افتخار این عنوان را بپذیرد. به همین دلیل، این دریاچه به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری برجسته شمال کشور، شهرت و اعتبار خود را بیشتر افزایش دهد.

دریاچه خضر نبی در نوشهر 5387485745374
دریاچه  بکر خضر نبی در شهر نوشهر مازندران

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه خضر نبی

حیات وحش پر باری از جمله گوزنان، شوکاها، مرالها، خرس‌ها و پلنگ‌ها، این مکان را به یک پناهگاه طبیعی برای آن‌ها تبدیل کرده است. اگرچه جاده ارتباطی به این دریاچه به طور مستقیم از روستای نیمور قابل دسترسی نیست، اما زیبایی‌های بکر طبیعت و جذابیت‌های گردشگری اینجا را به “بهشت گمشده” تبدیل کرده‌اند. این مکان می‌تواند برای علاقه‌مندان به طبیعت و آرامش، یک مقصد ایده‌آل برای فرار از شلوغی و دغدغه‌های روزمره باشد، همچنین بهره‌وری از آب شیرین و طبیعت سرسبز این دریاچه، تجربه‌ای منحصر به فرد را به همراه دارد.

دریاچه خضر نبی و کنده دررخت در آب 746387863
آرامش طبیعت بکر دریاچه خضر نبی در شهر نوشهر

جاذبه های اطراف دریاچه خضر نبی

در اطراف دریاچه خضر نبی، انواعی از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی وجود دارد که هر ساله گردشگران را به خود جذب می‌کند. در زیر به تعدادی از این جاذبه‌ها اشاره میکنیم:

جنگل گلبند ویسر

این جنگل زیبا با فاصله حدود 6 کیلومتری از دریاچه خضر نبی واقع شده است. سرسبزی و زیبایی این جنگل، هر کسی را شگفت‌زده می‌کند و می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد از طبیعت بکر را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورد.

دریاچه فراخین نوشهر

این دریاچه زیبا در دامنه‌های جنگلی واقع شده و یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود. منظره‌های دلنشین و زیبای آن در تمام فصول سال بی‌نظیر است و با ارائه مناظری زیبا و آرامش بخش، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند.

دریاچه فراخین در استان مازندران 386748358
سایه درختان  درهم تنیده دریاچه فراخین در نزدیکی دریاچه خضر نبی

آبشار نجارده (آلاشور)

آبشار نجارده یا آلاشور نوشهر، جزء جاذبه‌های طبیعی بکر مازندران است. این آبشار در روستای نجارده واقع شده و فاصله آن از دریاچه خضر نبی حدود 2 ساعت با خودرو است. هر ساله، این آبشار میزبان جمعیت زیادی از گردشگران است و بهترین زمان برای بازدید از آن فصول بهار، تابستان و پاییز است. آبشار آلاشور، در حوزه استحفاظی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران قرار دارد که باعث حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند این منطقه شده است.

آبشار نجارده آلاشور در استان مازندران 48548544
آبشار  بلند قامت نجارده آلاشور از جاذبه های نزدیک دریاچه خضر نبی

آبشار دارنو نوشهر

آبشار دارنو یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای شمال ایران با ارتفاع حدود 25 متر است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار زیبا فصل‌های بهار و تابستان است، زمانی که آبشار به شکوه خود می‌رسد و طبیعت اطراف در بهترین حالت خود قرار دارد. این آبشار در شهر نوشهر، استان مازندران، واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است.

آبشار دانو از جاذبه های استان مازندران 35874878
سقوط آب های زلال آبشار دانو، اطراف دریاچه خضر نبی

دیو چشمه

دیو چشمه، در 18 کیلومتری دریاچه خضر نبی قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان نوشهر است. این چشمه با ابعاد نیم متر عمق، 5 متر طول و حدوداً 3 متر عرض، دارای زیبایی ویژه‌ای است. نام “دیو چشمه” به دلیل آب فراوان و شفاف آن است که از قدیم الایام مورد توجه بوده و به این نام مشهور شده است. در پایین این چشمه، یک پلکان موزاییکی نیز قرار دارد که زیبایی این مکان را تکمیل می‌کند.

دیو چشمه در استان مازندران 54584548674
رقص برگ های پاییزی دیو چشمه در اطراف دریاچه خضر نبی

روستای حیرت

در فاصله 15 کیلومتری از دریاچه خضر نبی، روستای ییلاقی زیبای حیرت قرار دارد. این روستا با دشت‌های وسیع و طبیعت بکر، یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفرهای تابستانی است. با آب و هوای مطبوع و سرسبزی خاص خود، این روستا در 50 کیلومتری شهرستان نوشهر واقع شده و هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران و مسافران را جذب می‌کند. باید توجه داشت که سفر به روستای حیرت فقط در فصل بهار و تابستان مناسب است. در فصول دیگر به دلیل شرایط جوی نامساعد، سفر به این منطقه دشوار است. بنابراین، برای تجربه لذت بخش زیبایی این روستا، بهتر است در فصول گرم سال سفر کنید.

روستای حیرت در مازندران 577574367
روستای زیبای حیرت در استان مازندران

بهترین زمان سفر به دریاچه خضر نبی

اگر به دریاچه خضر نبی یک جواهر طبیعی در مناطق جنگلی شمال کشور، سفر می‌کنید، بهترین زمان برای بازدید از آن فصل تابستان است. در این فصل، اگرچه گرما می‌تواند کمی ناراحت‌کننده باشد، اما شما از باران‌های سنگینی که ممکن است در این موقعیت روی دهند، محافظت می‌شوید و می‌توانید با آسودگی به بازدید خود ادامه دهید. برای تجربه اولیه از این زیبایی، تورهای طبیعت‌گردی با راهنما و لیدر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این کار به شما کمک می‌کند تا از خطراتی مثل حمله حیوانات وحشی جلوگیری کنید و همچنین خطر گم شدن در جنگل را از بین ببرید، زیرا ممکن است آنجا آنتن دهی خوبی نداشته باشد.

دریاچه زیبای خضر نبی در استان مازندران 3584837483
طبیعت حیرت انگیز دریاچه خضر نبی در شهر نوشهر

ارسال دیدگاه