معرفی امام زاده ابراهیم بابلسر🕌 | آدرس + مشخصات

1403-01-13
0 دیدگاه
امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر 22363453687639

امام زاده ابراهیم (ع)، مشهور به ابوجواب است و برخی از مردم این منطقه باور دارند که وی پسر امام موسی کاظم(ع) است. این باور برخی از مورخان نیز تأیید شده که این ارتباط را با امام رضا(ع) تأیید می‌کنند. اما برخی دیگر اعتقاد دارند که این زیارتگاه متعلق به ابراهیم بن حسین، از نوادگان امام سجاد(ع) است.

امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر 1125636985485
نمای دل انگیز بیرونی امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر

امام زاده ابراهیم کجاست؟🕌

برای دسترسی به امامزاده ابراهیم در بابلسر، ابتدا باید به شهر بابلسر برسید. سپس از بابلسر به سمت بهنمیر حرکت کنید. پس از طی مسیر حدود ۱ کیلومتر، تابلوی امامزاده را مشاهده خواهید کرد که موجب می‌شود به‌راحتی از مسیر مربوطه آگاهی پیدا کنید و به امامزاده ابراهیم دسترسی داشته باشید.

آدرس امامزاده ابراهیم: مازندران، در منطقه جنوب شرقی شهر بابلسر، بهنمیر، بازار محله مشهد سر

امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر استان مازندران 2236587456685
برای مشاهده نقشه‌ی امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر روی عکس کلیک کنید

بنای امام زاده ابراهیم

بنای امامزاده ابراهیم در بابلسر یک ساختمان ۸ ضلعی با گنبدی کلاه‌درویشی است که به دلیل عظمت و زیبایی خاصی شناخته می‌شود. این ساختمان شامل یک مسجد بزرگ و بنایی برای آبدارخانه یا نظایر آن است که به این بنا اضافه شده است. در داخل بنای اصلی و بر روی جرز مسجد، گچ‌بری‌های ظریفی وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر و زیبا است.

این بنا از نظر دارا بودن آثار تاریخی و هنری ارزشمندی بسیار شناخته می‌شود، از جمله درهای نفیس، صندوق چوبین و کتیبه‌های متعددی که در آن وجود دارد. در روی درب‌های این بناها چهار تاریخ ۹۰۶، ۸۵۹، ۸۵۸ و ۸۴۱ هجری قمری حک شده است. امامزاده ابراهیم بابلسر در سال ۸۴۱ هجری قمری به فرمان سید بی‌بی خاتون (همسر سلطان امیر شمس‌الدین از اوامر دوره تیموری) ساخته شده است.

تاریخ های حکاکی شده بر روی درب‌های امام زاده ابراهیم:

906، 859، 858 و 841 هجری قمری

امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر 32566873873687
گنبد زیبای امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر

آثار تاریخی امام زاده ابراهیم

امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر، با قدمت چندین ساله خود دارای آثار تاریخی فراوانی است که برخی از آنها را شرح میدهیم:

درب ورودی امام زاده🚪

در درب ورودی مسجد امامزاده ابراهیم بابلسر، لنگه‌ای با ارتفاع ٢/٣٨ متر و پهنای ٨٢ سانتی‌متر قرار دارد. هر لنگه شامل سه قسمت اصلی، دو بائو در طرفین، قاب، گره و حاشیه‌های کنده‌کاری شده است. بر پاسار بالای لنگه سمت راست این در، نام بانی “بی‌ بی فضه خاتون بنت امیر صاعد” نوشته شده است. نام هنرمند اثر نیز بر پایین لنگه سمت راست به صورت “عمل استاد علی بن استاد علی بن استاد فخرالدین بن استاد علی نجّار کتبه احمد ابن حسین سیاه‌پوش” حک شده است. همچنین، بر پاسار پایین لنگه سمت چپ، تاریخ “تمّت فی شهر محرم الحرام فی سنة ست و تسعمائه هجرة النبویه (ع) (۹۰۶ ه.ق)” ذکر شده است، که به‌این ترتیب شاهد تاریخ‌گذاری و اهمیت تاریخی این بنا هستیم.

امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر 234836874368
درب ورودی امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر

کتیبه‌ی بالای در ورودی صحن حرم

در صحن حرم امامزاده ابراهیم، دو درب است که هر یک ارتفاع ٢/۴۸ متر و عرض ٨٩ سانتی‌متر دارد. هر درب از این دو درب، شامل سه قسمت اصلی با دو بائو در طرفین است که بائوی سمت راست و چپ دارای کنده‌کاری است. در قسمت وسط، قاب و گره و در بالا و پایین، کتیبه‌ای با این مضمون قرار دارد: امر هذه الباب المزار المتبرّک مرتضی الاعظم سید عزیز بن سید شمس الدّین المعروف ببابلکان عمل استاد محمد بن استاد علی النجّار الرازی فی التاریخ شهر محرم سنة احدی اربعین و ثمانمائه (۸۴۱ ه.ق).
بالای این در، یک پنجره نورگیر مشبک بزرگ وجود دارد. زیر آن، کتیبه‌ای به خط “تقی آملی” و کار “علی بن استاد اسماعیل نجار آملی” معروف به رازی، مشتمل بر صلوات کبیره حک شده است.

درب شمالی

درب طرف شمالی حرم نیز دارای کنده‌کاری‌های ظریف است و بر روی آن کتیبه زیر حک شده است:
“امر هذه العمارة الشریفه سید السادات سید شمس‌الدّین بن سید عبدالعزیز بابلکان فی تاریخ جمادی الاول سنة ثمان و خمسین و ثمانمائه هجریة (۸۵۸ ه.ق) عملی استاد محمد بن استاد علی نجّار رازی”.

درب غربی

درب غربی حرم امامزاده ابراهیم دو لنگه دارد که ارتفاع آنها ١٧٩ و عرض ۴۹ سانتی‌متر است. بر روی این در حک شده است:
“امر هذه العمارة الشریفه سید السادات و الاشراف سید شمس الدّین بن سید عبدالعزیز بابلکان عمل استاد محمد بن استاد علی نجّار رازی فی تاریخ ذوالحجة سنة تسع و خمسین و ثمانمائه هجریة (۸۵۹ ه.ق)”.

امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر 11256302123645
هوای بارانی روح بخش امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر

صندوق چوبی

در وسط حرم، صندوق چوبی وجود دارد که این عبارت تاریخی بر بدنه آن حک شده است:
“امر هذه الروضة المیمون المبارک الشریف المنوّر المطهّر المقدّس سید الاعظم سلالة السادات سید مرتضی بن المرتضی الاعظم افتخار آل طاها و یاسین سید شمس الدّین ادام الله سیادتهما ابن سادات المرحوم سید حسین کیا بن سید عبدالله بن سید علی کیا بابلکان طا”.


بازسازی بنای امام زاده ابراهیم

بعد از انقلاب اسلامی، به دلیل خسارت دو بنای شرقی و غربی بقعه، تصمیم به بازسازی و گسترش بنا گرفته شد. این بازسازی منجر به تغییر شکل بقعه شده و بنا از حالت قدیمی خود دستخوش تغییرات شد. در حال حاضر، فضای بالایی در داخل امامزاده نیز به آینه‌کاری درآمده است. همچنین، یک ضریح فلزی از جنس فولاد در سال ۱۳۴۵ توسط یکی از اساتید اصفهانی ساخته شده و در داخل بقعه نصب شده است.

تاریخ بازسازی امام زاده ابراهیم:

سال 1345 هجری شمسی

امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر 325637936789878
تصویری قدیمی شور بخش از امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر
امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر 11256366878678
حرم دل انگیز و آرامش بخش امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر

آداب و رسوم مردم ساکن در اطراف امام زاده ابراهیم

در گذشته، عادت بود که تازه‌دامادها در غروب روز قبل از مراسم عروسی به همراه دوستان خود به امامزاده ابراهیم می‌آمدند و زیارت این مکان مقدس را به عمل می‌آوردند. سپس، عکسی از آخرین لحظه‌های تجرد خود را به یادگار می‌آوردند تا بعد از ازدواج بتوانند خاطرات آن زمان را مجدداً تجربه کنند. به علاوه، هر ساله مردم روستاها و شهرهای شهرستان بابلسر در ایام شهادت ائمه اطهار، ایام اعیاد دینی و ملی با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری به امامزاده ابراهیم حضور می‌یابند و آداب و رسوم دینی و مذهبی خود را به اجرا درمی‌آورند.

امام زاده ابراهیم شهر در بابلسر 223656874896768
مزار شهدا در امام زاده ابراهیم در شهر بابلسر

ارسال دیدگاه