باغ چهلستون بهشهر کجاست؟ + عکس و تاریخچه آن

1401-11-20
0 دیدگاه
باغ چهلستون بهشهر 215484550

شاید با خودتان بپرسید که چهلستون در شهر اصفهان قرار دارد! اما از آنجا که  مازندران شهری پر از شگفتی با قدمتی بسیار طولانی که سلسله های زیادی نیز به آن حکومت کردند آثار تاریخی  به جای مانده بسیاری  از آن دوره های در دل طبیعت دیده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا این جاذبه تاریخی را بیشتر معرفی نماییم.

جوی های روان در حصار گل های شاداب باغ چهلستون بهشهر
جوی آب روان در حصار گل های شاداب باغ چهلستون بهشهر

آدرس باغ چهلستون بهشهر

باغ چهلستون بهشهر در محله امام خمینی بهشهر واقع شده است. برای رسیدن به این باغ باید مسیر بلوار شهید هاشمی نژاد را در پیش بگیرید و بعد عبور از خیابان های پاسداران و توکلیان به ساختمان شهرداری بهشهر میرسید. برای راحتی شما لوکیشن دقیق این باغ را روی نقشه برایتان مشخص کردیم کافیست روی آن کلیک کنید تا شما را به باغ برساند.
آدرس دقیق
محله امام خمینی، بلوار شهید هاشمی نژاد، خیابان پاسداران، خیابان توکلیان، ساختمان شهرداری
آدرس باغ چهلستون در بهشهر
برای مشاهده آدرس روی نقشه کلیک کنید.

تاریخچه باغ چهلستون

باغ دیوانخانه مشهور به باغ چهلستون اشرف  واقع در شهرستان بهشهر  که هم اکنون شهرداری بهشهر  و محوطه زیبای آن به پارک عمومی تبدیل شده است. این باغ در دامنه شمالی کوه برزو به دستور شاه عباس در سال 1021 هجری قمری به دلیل علاقه اش به مادرش؛ خانم اشرف الملوک مکانی برای تفریح و استراحت در این شهر باغ چهلستون بهشهر را بنا کرد.

این باغ از باغ های زیبا و دوست داشتنی می باشد که قدمت آن به دوران حکومت صفوی می رسد و در تاریخ 18 مهر ماه، سال 1356 خورشیدی با شماره ی ثبت 1537 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ چهلستون به دستور شاه عباس در دوران صفوی ساخته شده

ثبت آثار ملی با شماره 1537

ردیف درختچه های سرسبز در اطراف جوی آب باغ چهلستون بهشهر
ردیف درختچه های سرسبز در اطراف جوی آب باغ چهلستون بهشهر

معماری باغ چهلستون بهشهر

از آنجا که منطقه شمال در بهار و فصل زمستان دارای آب و هوای مطبوعی داشته و زیبایی منحصر به فردی را به نمایش می گذارد این بنا در واقع محل اقامت شاه عباس صفوی در فصل زمستان و اوایل بهار بوده است. شکل این مجموعه به صورت باغ در باغ بوده است که هر باغ نام جداگانه ای برای خود داشته است مانند:

  • باغ شمال
  • باغ حرم و خلوت
  • باغ صاحب الزمان
  • باغ چهلستون
  • باغ تپه
  • باغ زیتون
  • باغ چشمه

اما متاسفانه تنها باغی که از این مجموعه باقی مانده، باغ چهلستون بهشهر و مقداری از باغ چشمه است.

رخ نمایی درختچه ها و گیاهان سرسبز باغ چهلستون بهشهر
رخ نمایی درختچه ها و گیاهان سرسبز باغ چهلستون بهشهر

ملگونوف دانشمند روسی در مورد عمارت باغ چهلستون بهشهر چنین نوشته است: « عمارت شاه عباسی که بنام دیوانخانه معروف بود در سال 1743 میلادی خالی شد و از نظر افتاد . در برابر عمارت حوضی است به عرض 50 قدم ، به طول 60 قدم ، به عمق یک ذرع و نیم و در دو طرف آن جویی سنگی تا دروازه قرار دارد و اطراف آن سوراخی برای نهادن شمعها تعبیه شده است . در جدار داخلی آبراهه های اصلی سوراخهایی ایجاد کرده بودند که ممکن بود در حدود هزار شمع روشن را در آنها نگاه داشت .

ارسال دیدگاه