آبشار شی الیم | عکس + مسیر دسترسی

1402-10-16
0 دیدگاه
آبشار پرفشار در دل صخره های آبشار شی الیم 5466846

آبشار شی الیم، یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز است که در فاصله 2 کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله، در استان مازندران و شهرستان بابل واقع شده است. نام این روستا، گاوزن محله، در اصل از ترکیب دو تکواژ “گاو” به معنی آب، و “زن” به معنی زیبا گرفته شده است. این ترکیب نام را به “منطقه زیبا و آبدار” ترجمه می‌کند.موقعیت مکانی آبشار شی الیم، در دسترسی شرقی از رودخانه سجارود میباشد. در مسیر رسیدن به آبشار شی الیم، از خانه‌های روستایی که از آثار زلزله برخاسته‌اند، گذر می‌کنید. این خانه‌ها با زیبایی خود نمونه‌های جذابی از معماری محلی را به نمایش می‌گذارند. رسیدن به این آبشار ممکن است چالشی باشد و از کسی که مسیر را می‌شناسد، کمک گرفته شود؛ اما این کوچه‌های دشوار، باعث می‌شوند که سفر به آبشار شی الیم به یک تجربه ماجراجویانه تبدیل شود.

فاصله آبشار شی الیم در روستای گاوزن محله: 2 کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله در استان مزندران قرار دارد.

ابشار مرتفع وسرسبز با گلسنگ های عظیم 5484864
آبشار بلند و زیبا در دل جنگل رویایی روستای شی الیم

مسیر دسترسی به آبشار شی الیم

برای دستیابی به آبشار شی الیم، ابتدا به سمت شهرستان بابل حرکت کنید. پس از ورود به شهر بابل، هدف خود را به سمت روستای گاوزن محله تغییر دهید. این روستا در فاصله 20 کیلومتری از شهر بابل قرار دارد. اگر از خودرو شخصی استفاده می‌کنید، از مسیر ارتباطی شهرستان بابل به سمت منطقه گلوگاه و جاده سیر باغ استفاده کنید تا به روستای گاوزن محله برسید.

فاصله روستای گاوزن محله از شهر بابل: 20 کیلومتر

آدرس دقیق آبشار شی الیم روی نقشه 4684854
برای دسترسی به آدرس آبشار شی الیم روی نقشه کلیک کنید

جاذبه های  آبشار شی الیم

تجربه آبشاری در دره‌های زیبا

آبشار شی الیم،یکی از جاذبه های گردشگری مازندران ، در دره‌ای بسیار زیبا و دلنشین قرار دارد که نگاه هر بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند. این آبشار با ارتفاع تقریبی 30 متر از بین صخره‌های بلند به پایین فرا می‌ریزد. یک جزء جالب در مورد این آبشار، حضور حوضچه‌های پلکانی است که آب به طبقات مختلف این حوضچه‌ها می‌ریزد و یک منظره فوق‌العاده زیبا به وجود می‌آورد.

ارتفاع آبشار شی الیم:  ارتفاع تقریبی 30 متر

طبیعت چشمگیر اطراف

آبشار شی الیم در دل دامنه‌های سرسبز و زیبای درختان قرار گرفته است. این درختان با سر به فلک کشیدگی، یک صحنه آرام‌بخش و حیرت‌انگیز ایجاد می‌کنند. صدای آب شلال که به همراه نغمه‌های زیبای پرندگان همراه است، آرامش و آرام‌بخشی خاصی را به گردشگران ارائه می‌دهد. این محیط خلاب و طبیعت بکر، برای لحظاتی آرام و شاداب، بهترین مقصد گردشگران است.

آبشار پرفشار در دل صخره های آبشار شی الیم 5466846
سنگ های صخره ای بر بستر آبشار شی الیم و فضای سرسبز اطرافش

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به آبشار شی الیم:

چشمه آبگرم ازرو:

در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال شی الیم، چشمه جوشان و دلنشین آبگرم ازرو واقع شده است. محلی که به آن “چشمه آرزو” هم معروف است. این چشمه با ترکیبات گوگردی، به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند. جاده زیبا و ترقّی پذیر از آبشار شی الیم به این مکان، یک سفر خوشایند و آرام بخش را به شما هدیه می‌دهد.

فاصله ابگرم ازرو از آبشار شی الیم: 13 کیلومتر

چشمه آبگرم ازرو که اطراف آن را جنگل احاطه کرده است 4864648
چمشه آبی بی تلاطم آبگرم ازرو در دل جنگل سرسبز

آبشار کیمون:

در فاصله ۳۵ کیلومتری از آبشار، روستای کیمون با آبشار و رودخانه‌ای دیدنی قرار دارد. مناظر زیبا و آرامش بخش این منطقه، سفر شما را به یک تجربه معنوی تبدیل می‌کند. با حدود ۷۰ دقیقه رانندگی از آبشار شی الیم به این جاذبه طبیعی برسید.

فاصله روستای کیمون از آبشار شی الیم: 35 کیلومتر

ابشار مرتفع وسرسبز با گلسنگ های عظیم 5484864
آبشار بلند و زیبا در دل جنگل رویایی روستای شی الیم

روستای ییلاق شیخ موسی:

روستای ییلاقی شیخ موسی با فاصله ۳۰ کیلومتری، یک دیگر از جاذبه‌های دیدنی است. خانه‌های سنتی از چوب و حصارهای سنگی این روستا، زیبایی و تاریخچه خاصی را نشان می‌دهند. با ۶۴ دقیقه رانندگی از شی الیم، به این ییلاق فراموش‌نشدنی سر بزنید.

فاصله روستای ییلاقی شیخ موسی از آبشار شی الیم: 30 کیلومتر

روستای ییلاقی شیخ موسی احاطه شده در کوه های سرسبز 54588474
پوشش گیاهی انبوه و گنبد گل دسته روستای ییلاقی شیخ موسی در دل کوه

دریاچه کامی کلا:

اگر در فصل بهار به این منطقه می‌روید، دریاچه فصلی کامی کلا را حتماً دیدن کنید. دریاچه‌ای با حاشیه ای از جنگل زیبا که در دامنه رشته‌کوه البرز قرار دارد. با ۴۳ کیلومتر فاصله از آبشار شی الیم، این جاذبه طبیعی با تنوع زیستی خود، سفر شما را به یک ماجراجویی زیبا تبدیل می‌کند.

دریاچه آرام کامی کلا در دل جنگل زیبا با درختان انبوه 451654684
دریاچه کامی کلا با آغوشی گسترده بین درختان سرسبز و اسمانی صاف

آبشار شی الیم در فصل های مختلف

بهار

در فصل بهار، زمین‌ها از خواب زمستان بیدار شده و طبیعت رنگین‌کمانی از زیبایی می‌پوشد. آبشار شی الیم در این زمان، با خروشانی بیشتر و درختان پرورش یافته، بهترین حالت خود را نشان می‌دهد. برای لذت‌بردن از این منظره زیبا، بهار بهترین زمان برای سفر به شی الیم است.

تابستان

در فصل تابستان، می‌توانید از گرمای طاقت‌فرسای شهر به این منطقه پناه بیاورید. با درختان اطراف آبشار، می‌توانید در سایه خنک شادی کنید و یا در آب آبشار تازه بزنید. این فصل با فضاهای خوبی برای تفریح و استراحت خدمت می‌کند.

پاییز

در پاییز، آبشار شی الیم با رنگ‌های زیبای فصل خزان همراه می‌شود. این فصل به عنوان پادشاه فصل‌ها باعث می‌شود تا زیبایی طبیعت در اطراف آبشار به اوج برسد. با حضور در این محیط در پاییز، شما به تماشای زیبایی‌های فصل‌های خزان خواهید پرداخت.

زمستان

آبشار شی الیم در زمستان نیز منظره‌های تماشایی دارد. اما باید توجه داشت که سرمای زمستانی در این منطقه حس کردنی است. اگر از سرمای شدید خوشتان نمی‌آید، بهتر است این فصل را برای سفر به شی الیم در نظر نگیرید.

هزینه بازدید از آبشار روستای شی الیم:

برای دیدار از آبشار شی الیم نیازی به پرداخت هزینه ندارید، و این محوطه به صورت رایگان برای بازدید عمومی باز است. شما می‌توانید از زیبایی‌ها و ارزش‌های این جاذبه طبیعی به صورت مجانی بهره‌مند شوید.

نکات قبل سفر به آبشار شی الیم

  • پیاده‌روی طولانی: برای رسیدن به آبشار، باید از روستای گاوزن محله حدوداً سه ساعت پیاده‌روی داشته باشید. اگر توانمندی پیاده‌روی بلند را ندارید، توصیه می‌شود از این سفر پرهیز کنید. این تجربه مخصوص افرادی است که به دنبال یک ماجراجویی پیاده در طبیعت هستند.
  • آمادگی مواد ضروری: با توجه به فاصله و مسیر پیاده‌روی، حتماً وسایل مورد نیاز خود را با خود ببرید. امکانات رفاهی در این منطقه محدود است، بنابراین حمل آب، مواد غذایی و وسایل اولیه به شما کمک می‌کند تا با مشکلاتی در طول سفر مواجه نشوید.

 

محوطه سرسبز به همراه سنگ های فراوان در کنار رودخانه 6484864
سنگ های صخره ای در بستر رودخانه شی الیم 

سوالات متداول

۱. آیا ورود به آبشار شی الیم هزینه دارد؟
خیر، ورود به آبشار شی الیم رایگان است.

۲. بهترین فصل برای سفر به شی الیم کدام است؟
بهار، با رنگین‌کمانی از طبیعت، بهترین زمان برای سفر به آبشار شی الیم است.

۳. چه دیدنی‌هایی نزدیک به آبشار وجود دارند؟
آبگرم ازرو، آبشار کیمون، ییلاق شیخ موسی، و دریاچه کامی کلا از دیدنی‌های اطراف آبشار هستند.

۴. چگونه به آبشار ازرو برویم؟
از روستای گاوزن محله به سمت شمال غربی حرکت کنید و پس از ۳۴ دقیقه رانندگی به آبگرم ازرو برسید.

۵. آیا امکان استفاده از وسایل رفاهی در محوطه آبشار وجود دارد؟
از آبشار به طور مستقیم امکانات رفاهی در دسترس نیست. بنابراین، توصیه می‌شود وسایل مورد نیاز خود را با خود بیاورید.

۶. آیا مسیر پیاده‌روی به آبشار دشوار است؟
بله، مسیر پیاده‌روی به آبشار نسبتاً دشوار است و به علت فاصله زیاد، توانمندی پیاده‌روی بلند مدت مورد نیاز است.

۷. آیا آبشار در فصل زمستان باز است؟
بله، آبشار در فصل زمستان نیز باز است. اما به دلیل سرمای زیاد، سفر در این فصل توصیه نمی‌شود.

ارسال دیدگاه