تفاوت سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک و نئو کلاسیک ✔| عکس 📸

1403-01-02
0 دیدگاه
اتاق پذیرایی مبله به همراه لوستر پروانه ای دکوراسیون نئوکلاسیک 5654

در این مقاله، تفاوت‌های بین دو سبک دکوراسیون، کلاسیک و نئو کلاسیک، را بررسی می‌کنیم. دکوراسیون نئو کلاسیک، یک تلفیق منحصر به فرد از ویژگی‌های مدرن و کلاسیک است. این سبک، تمایلات مدرن را با جزئیات و تزئینات پیچیده‌تری که در دکوراسیون کلاسیک معمولاً مشاهده می‌شوند، ترکیب می‌کند. به عبارت دیگر، نئو کلاسیک بیانگر آن است که چگونه سبک کلاسیک با ویژگی‌های مدرن ترکیب می‌شود. اگر به دنبال اطلاعات دقیق تر و بهتر می گردید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.🙂🌹


سبک نئوکلاسیک چیست؟

سبک نئوکلاسیک یک ترکیب از دو سبک پرطرفدار کلاسیک و مدرن است در این سبک، از تزئینات و ارزش‌های سبک کلاسیک به شکلی به روز و با کمترین پیچیدگی استفاده می‌شود. این سبک معمولاً برای کسانی جذاب است که از شلوغی سبک کلاسیک و بی‌آلایشی سبک مدرن ناراضی هستند. در این سبک، امکان استفاده از مصالح مختلفی از جمله بتن، شیشه، فولاد، سنگ، سیمان، آجر، چوب و … وجود دارد. با این حال، طراحان با آشنایی با این مصالح، می‌توانند طرح‌های شاخص و تک را طراحی کنند.

لوستر کریستالی مناسب دکوراسیون نئوکلاسیک 45845
لوستر کریستالی مناسب دکوراسیون نئوکلاسیک

سبک کلاسیک چیست؟

سبک کلاسیک در معماری داخلی معمولاً به سبک‌های معماری گذشته اشاره دارد که از اصول و الگوهای کلاسیک یونان و روم باستان، همچنین از اصول معماری رنسانس ایتالیا الهام گرفته‌اند. این سبک معمولاً از تزئینات پیچیده، ستون‌ها، قرنیزها، و طرح‌های هندسی معمولاً به شکل‌های زیبا و هنرمندانه شناخته می‌شود. در مقابل، سبک مدرن معمولاً به استفاده از خطوط ساده، فرم‌های شکسته، و استفاده از مصالح مدرن اشاره دارد.

سبک کلاسیک دکوراسیون پذیرایی به سبک ایرانی 56415
نمایی از سبک کلاسیک برای دکوراسیون پذیرایی

دکوراسیون امروزی

در زمینه دکوراسیون امروزی، بحث درباره سبک‌های جدید و مدرن این صنعت بسیار جذاب است در واقع، دکوراسیون امروزی به معنای به‌روزرسانی سبک‌های قدیمی با حفظ تاریخچه‌ی خود است. جزئیات جذاب و زیبایی از سبک‌ها و طرح‌های قدیمی، همچنان حیات دارند و با ایده‌های نوین ترکیب می‌شوند. این ایده‌های نو و مدرن، به گونه‌ای با آیتم‌های قدیمی ترکیب یا میکس می‌شوند تا یک سبک دکوراسیونی منحصر به فرد و جذاب به وجود آید.

در میان این تنوع سبک‌ها، دکوراسیون نئوکلاسیک نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای دیزاین منزل به شمار می‌رود. اگر به دنبال ایده‌های تازه و جذاب برای دکوراسیون خانه‌تان هستید، نیاز است تا با انواع سبک‌های دکوراسیونی آشنا شوید و با توجه به سلیقه و فضای موجود در منزلتان، انتخابی مناسب داشته باشید.

اتاق پذیرایی و مبلمان ساده دکوراسیون داخلی سبک مدرن 415465
نمای داخلی اتاق پذیرایی ساده و بی آلایش به سبک دکوراسیون داخلی سبک مدرن

دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک

یکی از مزایای سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک نسبت به کلاسیک، عدم محدودیت در استفاده از لوازم دکوری است. یعنی در این سبک، هیچگونه محدودیتی در استفاده از مبلمان، اکسسوری‌ها، پرده‌ها و رنگ‌ها وجود ندارد. البته باید از اصول خاصی پیروی کرد. در این سبک، عناصر مینیمال و ساده به همراه لوکس بودن دیده می‌شوند. از طرفی، سبک کلاسیک یکی از سبک‌هایی است که حس راحتی و گرمای دوران گذشته را به یاد می‌آورد. فضایی که با این سبک مزین شده است، از اصالت خاصی برخوردار است.

تفاوت کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک:

کابینت کلاسیک، سبکی شلوغ و پر کار است و جزئیات و ریزه‌کاری‌های درشت و کوچک، به وفور در آن یافت می‌شود. در کابینت نئوکلاسیک اگر چه بدنه‌ی کابینت‌ها دارای طرح‌ و مدل است، اما طرح و مدل آن چندان شلوغ و پرجزئیات نیست و مطابق میل ساده پسندان نیز می باشد.

اتاق پذیرایی به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک 4854859
اتاق پذیرایی شیک و خاص پسند به سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک

تفاوت های سبک کلاسیک و نئو کلاسیک

این دو سبک دارای ویژگی‌ها و المان‌های خاصی هستند که طراحی و دکوراسیون داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو سبک می‌پردازیم:

1. رنگ‌ها

  • کلاسیک: در دکوراسیون کلاسیک، استفاده از رنگ‌های سفید، بژ و روشن بسیار معمول است.
  • نئوکلاسیک: در دکوراسیون نئوکلاسیک، علاوه بر رنگ‌های سفید و بژ، از رنگ‌های متنوع دیگر نیز استفاده می‌شود، زیرا این سبک دارای تأثیرات اروپایی است.

2. نقش و نگار

  • کلاسیک: در دکوراسیون کلاسیک، نقش و نگار و طرح‌های شلوغ و پرجزئیات معمول است.
  • نئوکلاسیک: در دکوراسیون نئوکلاسیک، طرح‌ها و نقش‌ها بیشتر به سمت ظرافت و سادگی متمایل هستند.

3. هزینه

  • کلاسیک: سبک کلاسیک معمولا نیازمند هزینه بیشتری است، زیرا از مواد معمولا گران قیمتی مانند چوب استفاده می‌کند.
  • نئوکلاسیک: سبک نئوکلاسیک نیازمند فضای کمتری است و هزینه‌های کمتری را به همراه دارد.

4. تزئینات

  • کلاسیک: دکوراسیون کلاسیک دارای تزئینات و جزئیات زیادی است و از اکسسوری‌های لوکس استفاده می‌کند.
  • نئوکلاسیک: تزئینات در سبک نئوکلاسیک کمتر است و از تزئینات ساده‌تر و کم‌جزئیات‌تر استفاده می‌شود.

5. مبلمان

  • کلاسیک: مبلمان در سبک کلاسیک دارای حکاکی و جزئیات زیادی است و بزرگ و شلوغ می‌باشد.
  • نئوکلاسیک: مبلمان در سبک نئوکلاسیک دارای فریم‌های چوبی ساده و ظریف‌تر است.

6. استایل

  • کلاسیک: استفاده از اشکال و خطوط منحنی در دکوراسیون کلاسیک بسیار رایج است.
  • نئوکلاسیک: استفاده از خطوط منقطع، اشکال هندسی و گوشه‌دار در دکوراسیون نئوکلاسیک بیشتر دیده می‌شود.

7. پارچه مبلی

در دکوراسیون نئوکلاسیک، پارچه‌های طبیعی و مدرن بهترین انتخاب برای مبلمان است پارچه‌های ملیله دوزی یا زربافت و گل‌دار در این سبک معمولا استفاده نمی‌شوند.

8. پرده‌ها

در دکوراسیون نئوکلاسیک، پرده‌ها علاوه بر اشرافی بودن، بسیار ساده و بلند هستند پارچه‌های آنها نیز دارای بافتی نازک و ظریف می‌باشد. اگر می‌خواهید فضای خود را بسیار لوکس‌تر کنید، می‌توانید از پرده‌هایی از جنس مخمل استفاده کنید. اما در دکوراسیون کلاسیک، از پرده‌هایی با شال‌های گل‌دار، زربافت و دارای طرح‌های شلوغ استفاده می‌شود.

اتاق پذیرایی چیده شده به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک 464564
سالن نشیمن مبله و خاص پسند به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک
اتاق پذیرایی چیده شده به سبک نئوکلاسیک 85464
اتاق پذیرایی شیک و زیبا به سبک نئوکلاسیک
معماری داخلی کلاسیک اتاق پذیرایی 4444645
نمای دکوراسیون داخلی شیک و زیبا به سبک کلاسیک

مدل‌های لوستر در دکوراسیون نئوکلاسیک

لوسترهای دکوراسیون نئوکلاسیک بسیار زیبا و شیک هستند و از تنوع زیادی برخوردارند آن‌ها ترکیبی از ویژگی‌های لوسترهای کلاسیک و مدرن را دارا می‌باشند. در این متن، به برخی از مدل‌های برجسته لوستر نئوکلاسیک اشاره خواهیم کرد.

  1. لوستر فلزی: این نوع لوستر از شاخه‌های متنوعی تشکیل شده است و معمولاً از روش دایکاست ساخته می‌شود که از استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار است. لوسترهای فلزی دارای طراحی‌های کلاسیک هستند و زمانی که با رنگ طلایی تزئین شوند، می‌توان آن‌ها را در فضاهای داخلی با سبک سلطنتی مورد استفاده قرار داد. لوسترهای فلزی با طراحی مدرن نیز می‌توانند به عنوان یکی از ویژگی‌های لوسترهای نئوکلاسیک محسوب شوند.
  2. لوستر کریستالی: این نوع لوسترها معمولاً به عنوان لوسترهای مناسب برای دکوراسیون نئوکلاسیک شناخته می‌شوند. لوسترهای کریستالی که دارای زرق و برق کمتری هستند، جزء سبک نئوکلاسیک قرار می‌گیرند. معمولاً این لوسترها از لامپ‌های کریستالی یا شیشه‌ای استفاده می‌کنند.
  3. لوستر حباب‌دار: این نوع لوسترها عموماً به صورت چند حبابه یا تک حبابه طراحی می‌شوند و از جنس شیشه هستند طرح حباب‌دار این لوسترها از ویژگی‌های مهم دکوراسیون نئوکلاسیک است.

جدول ویژگی های سبک کلاسیک و نئو کلاسیک

ویژگی های سبک کلاسیک نئوکلاسیک
منشأ و الهام گرفتن از معماری یونان و رم باستان ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن
استفاده از متریال سنگی، چوبی و سیمانی متریال‌های مختلف از جمله سنگ مصنوعی و سیمان
نظم و تقارن در فرم طراحی در طرح ساختمان
استفاده از رنگ‌ها رنگ‌های خنثی (سفید، کرم و شیری) استفاده از رنگ‌های متنوع
المان‌های تزیینی مجسمه، قرنیز، سرستون و … ستون‌های با ارتفاع زیاد، اشکال هندسی ساده
استفاده از طرح‌های شطرنجی و راه راه بله خیر
محبوبیت در معماری برای ساختمان‌های لوکس و کلاسیک در کنار نمای مدرن و مورد استقبال طراحان معماری
اتاق پذیرایی به همراه مبلمان و دکوراسیون نئوکلاسیک 44644854
دکوراسیون خاص و زیبای اتاق پذیرایی به سبک نئوکلاسیک
اتاق پذیرایی مبله به همراه لوستر پروانه ای دکوراسیون نئوکلاسیک 5654
لوستر مناسب دکوراسیون نئوکلاسیک

ارسال دیدگاه