روستا ملاکلا کجاست | آدرس | آب و هوا | جاذبه های اطراف | عکس

1401-10-14
0 دیدگاه
جاهای دیدنی ملاکلا 6878754954520

جاهای دیدنی ملاکلا کجاست؟ ملاکلا یکی از زیباترین روستاهای محمودآباد و سرخرود است که اگر بارها به آنجا سفر کنید، از تماشای زیبایی‌هایش سیر نخواهید شد. این روستای بی‌نظیر که در کنار جنگل سیسنگان قرار دارد، بهترین مکان برای گردش و سفر است و هر ساله توریست‌های زیادی به آنجا سفر می‌کنند. در ادامه ما برای آشنایی بیشتر به معرفی این روستا و زیبایی های آن می پردازیم.

هارمونی تپه های سرسبز و خانه ها در کناریکدیگر در روستای ملاکلا
قرارگیری تپه های سرسبز و خانه ها در کناریکدیگر در روستای ملاکلا

ملاکلا کجاست؟

ملاکلا، یک روستای زیبا واقع در توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد است که در استان مازندران ایران قرار دارد. فاصله این روستا تا محمودآباد 16 کیلومتر و تا شهر سرخرود 5 کیلومتر است.

  • فاصله روستای ملاکلا تا جنگل سیسنگان: 59 کیلومتر
  • فاصله روستای ملاکلا تا شهر رویان: 45 کیلومتر
  • فاصله روستای ملاکلا تا بابلسر: 25 کیلومتر
ادرس روستای ملاکلا
برای مشاهده آدرس روستای ملاکلا روی نقشه کلیک کنید.

جمعیت روستای ملاکلا 

ملاکلا، یکی از روستاهای دهستان هرازپی شمالی در استان مازندران است. طبق آخرین سرشماری انجام شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۲۴۱ نفر (تعداد ۶۲۹ خانوار) گزارش شده است.


امکانات روستا ملاکلا

ملاکلا، یک روستای زیبا واقع در قلب منطقهٔ باریک رود در استان مازندران  است که با طبیعت دلنشین و آرام، به عنوان یک مقصد زندگی ایده‌آل شناخته می‌شود. در گذشته، سطح سواد مردم این روستا به طور چشمگیری پیشرفت کرده و این پیشرفت در زمینهٔ آموزش به پرورش نخبه‌ها و افراد موفق این جامعه کمک نموده است. توسعهٔ سطح سواد نماد توجه به ارتقاء دانش و فرهنگ در این جامعه است. امکانات آموزشی در ملاکلا اهمیت بسیاری دارد؛ این روستا با داشتن یک مدرسه در مقطع ابتدایی، به افراد جوان این منطقه فرصت آموزشی فراهم می‌آورد.

روستای ملاکلا و خانه های روستایی 654685468541521
نمای دور از روستای ملاکلا محمودآباد و خانه و طبیعت انبوه اطراف

شغل مردم روستای ملاکلا

اکثریت ۹۰ درصد ساکنان روستای ملاکلا به کشاورزی اختصاص یافته‌اند. کشاورزی در این جا، به ویژه کشت شالیزاری و تولید برنج، به عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی برجسته شناخته می‌شود. علاوه بر این، فعالیت‌های پرورش دام و طیور نیز برای تأمین خودکفایی در این زمینه به چشم می‌خورد. بازارچه‌های محلی نیز هفتگی برگزار می‌شوند و محصولات روستایی به فروش می‌رسند، که این فعالیت به ساکنان محلی این امکان را می‌دهد که درآمد خود را افزایش دهند.


محصولات روستای ملاکلا

محصولات غنی و متنوع روستای ملاکلا شامل پرورش مرکبات، درختان سیاه ریشه، میوه‌های تابستانه، کشت انواع سبزی‌ها و تولید نیشکر می‌شود. این تنوع در فعالیت‌های کشاورزی نشانگر ظرفیت و توانمندی زیاد این جمعیت در بهره‌مندی از منابع طبیعی و تولید محصولات با کیفیت است. همچنین، این محصولات با ارائهٔ گزینه‌های مختلف در بازار محلی و فراورده‌های محلی، به تنوع اقتصادی و افزایش درآمد افراد محلی کمک می‌کنند.

نهال های پربار پرتقال در زمین کشاورزی روستای ملاکلا 64853685
ترکیب رنگ نارنجی و سبز نهال های پرتقال در باغ روستای ملاکلا
کاهو و شوید تازه محصول زمین های روستای ملاکلا 526465845415
سبزی های تازه و با طراوت در روستای ملاکلا

آب و هوای روستای ملاکلا

آب و هوای روستای ملاکلا، که در نزدیکی شهر فریدون‌کنار واقع شده است، به‌طور کلی معتدل و خزری است، که برای کاشت انواع محصولات زراعتی مناسب می‌باشد. این آب و هوا، شرایط مساعدی را برای رشد و توسعه انواع گیاهان فراهم می‌کند. در فصل بهار، با رویش گل‌ها و دمای معتدل، زمان مناسبی برای سفر و لذت بردن از مناظر زیبای منطقه فراهم می‌شود. تابستان با گرمای دلنشین و زمین‌های کشت برنج، احساس خوشایندی و لذت طبیعت را به تصویر می‌کشد. پاییز با موقعیت مابین دو فصل و برگ‌های زرد شده درختان، حس آرامش و زیبایی را به مخاطب منتقل می‌کند. زمستان با سرما و بارش‌های گاه‌وبی‌گاه، یک فصل اسرارآمیز و در نهایت با نزدیک شدن به فصل بهار و زنده شدن مجدد گیاهان، حس سرزندگی و انرژی را در محیط فراهم می‌آورد.

زمان مناسب سفر به روستای ملاکلا با  توجه به آب و هوا:

  • بهار
  • تابستان
طبیعت سرسبز روستای ملاکلا 4658415
طبیعت سرسبز و انبوه از چمنزار در اطراف خانه های روستایی ملاکلا

سوغات روستای ملاکلا

  • جاجیم‌بافی
  • سفالگری
  • حصیربافی
  • نساجی
  • ماهی تازه
  • انواع ترشی محلی
کفش دست دوزی شده، سوغات روستای ملاکلا 548641511453
رنگ آبی خیره کننده در کفش دست دوزی شده، سوغات ملاکلا
سیر و ترشی های محلی در بازار محلی روستای ملاکلا 454568416560
ترشی و سیرهای محلی خوش طعم در بازار محلی روستای ملاکلا

جاذبه های دیدنی اطراف ملاکلا

آبشار حرام او

آبشار حرام او که در فاصله یک کیلومتری از این شهر قرار میگیرد  فشار کمی دارد و بخشی از ارتفاع ۱۵ متری آن دستخوش تغییرات جاده‌سازی و … شده است. بومی‌های این منطقه معتقدند که آب آشار حرام او خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و نام حرام او را از واژه حرم به معنای مقدس گرفته‌اند.

برای دسترسی به آدرس آبشار حرام او روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

سقوط آب های جاری لا به لای خزه های سرسبز آبشار حرام او 41654685
سقوط آب های جاری لا به لای خزه های سرسبز آبشار حرام او

دریاچه الیمالات

جاهای دیدنی ملا کلا عاشقان طبیعت‌گردی، دریاچه الیمالات را می‌شناسند‌. این دریاچه از جاهای دیدنی ملاکلا به شمار می‌رود که گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده است. دریاچه الیمالات در میان بزرگ‌ترین جنگل‌های مازندران قرار گرفته و با فضای بکر و زیبایی‌های منحصر به‌ فردش آنچنان خودنمایی می‌کند که مثل نگین انگشتری می‌درخشد.

برای دسترسی به آدرس دریاچه الیمالات روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تلالو نورخورشید در دریاچه الیمالات 49854185
تلالو نورخورشید در دریاچه الیمالات

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی ملاکلا است که برای دیدن آن باید به شهرک ساحلی هایکاشن بروید. این کلیسای تماشایی و بسیار زیبا بنایی تاریخی است که به صورت هشت ضلعی ساخته شده. تاریخ ساخت کلیسای آنتوان مقدس به سال ۱۹۷۴ باز می‌گردد و از جمله کلیساهایی به شمار می‌رود که به دست ارامنه ساخته ساخته شده است.

کلیسای آنتوان مقدس واقع در شهرک ساحلی هایکاشن

برای دسترسی به آدرس کلیسای آنتوان مقدس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

کلیسای آنتوان مقدس پوشیده در برف 854184
کلیسای آنتوان مقدس پوشیده در برف

شهر بلده

این شهر بی‌نظیر که روستای یوش را در دل خود جای داده، محل تولد نیما یوشیج بوده است و در ورودی شهر می‌توانید مجسمه بزرگی را از این شاعر بزرگ ببینید. طبیعت بکر، مناظر تماشایی و آب‌وهوای جذاب شهر بلده باعث شده که گردشگران زیادی به این منطقه زیبا جذب شوند. در این شهر می‌توانید از دیدنی‌هایی همچون منزل بابا خان، قلعه ۷۰۰ ساله پولاد و … نیز دیدن کنید.

برای رسیدن به شهر بلده روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

رشته کوه های پوشیدهاز برف روستای سرسبز بلده
رشته کوه های پوشیده از برف روستای سرسبز بلده

آبشار کپ

آبشار کپ  که در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر قرار دارد؛ در دل روستایی با همین نام واقع شده و برای رسیدن به آن باید از یک مسیر جنگلی بسیار سرسبز و زیبا عبور کنید. صدای شنیدنی آبشار، محیط سرسبز اطراف آن و آرامشی که در این مکان حاکم است، هر گردشگری را به خودش جذب می‌کند. در کنار آبشار فضای مناسبی برای اتراق و برپایی پیک‌نیک وجود دارد و می‌توانید در کنار آن به خوبی استراحت کنید.

عبور جریان آب از تخته سنگ های آبشار کپ 84874
عبور جریان آب از تخته سنگ های آبشار کپ

ارسال دیدگاه