روستای آهی محله کجاست؟ 🌏| آب و هوا ☔| معرفی کلی 📖| جمعیت 👪| شغل مردم

1403-02-07
0 دیدگاه
اسب مادر در کنار فرزندش در ییلاقات سرسبز روستای آهی محله مازندران 541544

شهرستان محمودآباد، یکی از نقاط جذاب استان مازندران است که به عنوان یکی از شهرستان‌های این استان محسوب می‌شود. مرکز این شهرستان شهر محمودآباد می‌باشد. این شهرستان دارای تعداد زیادی روستا و محلات در نزدیکی شهر مرکزی واقع شده و از سمت شمال به دریای مازندران، از سمت شرق به شهرستان فریدونکنار، از سمت غرب به شهرستان نور و از سمت جنوب به شهرستان آمل منتهی می‌شود. این شهرستان از طریق جاده‌ها به شهر تهران متصل می‌شود.

اکنون در ادامه مقاله، به معرفی روستای آهی محله خواهیم پرداخت، با املاک ناوان همراه شوید تا درباره این جاذبه توریستی روستایی بهترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.


📍 روستای آهی محله کجاست؟

روستای آهی محله یکی از روستاهای توریستی استان مازندران در فاصله 13.5 کیلومتری شهر محمودآباد قرار دارد.

مرزها و محدودیت‌های روستای آهی محله مازندران:

  1. شمال: روستاهای کلمرزعلیا و میان کلمرز
  2. جنوب: روستاهای آرم و آرمکلا
  3. شرق: روستای آرم
  4. غرب: روستای جوراکلا
آدرس دقیق روستای آهی محله در محمودآباد روی نقشه 265261
برای دستیابی به آدرس دقیق روستای آهی محله در محمودآباد روی نقشه کلیک کنید

📝 معرفی کلی روستای آهی محله محمودآباد

روستای آهی محله یکی از چهارمحله‌های اهم روستای آهی (آهی محله، آرم، آرمکلا، و جوراکلا) در دهستان هرازپی غربی، بخش مرکزی شهرستان محمودآباد، استان مازندران است. این روستا از دو بخش بالا و پایین تشکیل شده است که بالا محله در جنوب و پایین محله در شمال روستا قرار دارد. مساحت کل روستا حدود 500 هکتار است که شامل 50 هکتار زمین مسکونی و 450 هکتار زمین کشاورزی می‌شود.

یک شاخه از رود هراز آمل، که از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام آهی کیله (آهی رود) شناخته می‌شود، از روستای آهی محله عبور می‌کند. این رودخانه پس از سیراب نمودن زمین‌های کشاورزی، به وسیله رودهای پایین‌دست، به دریای مازندران می‌ریزد. در فصل تابستان، این رودخانه کم آب می‌شود اما مردم روستا گاهی اوقات در آب آن ماهی‌گیری می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی روستای آهی محله:

  1. طول و عرض جغرافیایی: 52.34139/36.6075
  2. فاصله تا شهر مرکزی: 9 کیلومتر (شهر محمودآباد)
  3. فاصله تا ساحل: 4 کیلومتر
خانه های مسکونی در کنار پوشش گیاهی سرسبز و کوه های عظیم روستای آهی محله 25615
خانه های مسکونی در دل طبیعت سرسبز روستای آهی محله

⛈️ آب و هوای آهی محله

با وجود دریای مازندران و رشته کوه‌های البرز، نواحی جلگه‌ای این منطقه از آب و هوای معتدل و مرطوب برخوردارند. تابستان‌ها، به خصوص در سواحل دریا، گرم و مرطوب است و زمستان‌ها نیز معتدل و مرطوب بوده و به ندرت یخبندان می‌شود. واقع شدن روستای آهی محله در این منطقه، آب و هوای خاصی را برای آن به ارمغان آورده است.

اسب مادر در کنار فرزندش در ییلاقات سرسبز روستای آهی محله مازندران 541544
اسب های اهلی در ییلاقات روستای سرسبز آهی محله

📿 دین و زبان مردم روستای آهی محله

مردم این روستا مانند اکثر مردم مازندران، مسلمان (شیعه) هستند و به زبان فارسی با لهجه مازندرانی و گویش آملی صحبت می‌کنند. در مورد آموزش زبان فارسی به کودکان، خانواده‌ها به عنوان معیار، اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. این ممکن است باعث از بین رفتن لهجه مازندرانی و پدید آمدن لکنت زبان در کودکان شود.


👩‍🌾 اقتصاد مردم روستای آهی محله

شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی است و محصول اصلی آن تولید برنج می‌باشد علاوه بر تولید برنج، به طور مکمل، به تولید سبزیجات و مرکبات نیز می‌پردازند. همچنین برای تأمین نیازهای خانواده، به پرورش طیور و نگهداری گاو مشغول هستند. مازاد شیر، تخم مرغ، سبزیجات و مرکبات را در پنجشنبه بازار یا به همسایگان و یا در بازارهفتگی روستا به فروش می‌رسانند.

با افزایش جمعیت و تقسیم زمین‌ها، واحدهای تولیدی کشاورزی بسیار محدود شده است. بنابراین، مردم روستا به کارهای فصلی مانند نشاکاری، دروی زمین‌های کشاورزی یا کارهای ساختمانی مشغول هستند. همچنین، برخی جوانان به صورت قراردادی در شهرک صنعتی تشبندان معمولاً درگیر کارهای صنعتی هستند.

پرورش دام و گاو در مزارع سرسبز، یکی از شغل های مردم روستای آهی محله 4154545
چراگاه دام در مزارع سرسبز روستای آهی محله

👨‍👩‍👧‍👧 جمعیت روستای آهی محله

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۹۲ نفر (۳۷۴خانوار) بوده‌است.

عنوان کل با سواد بی سواد
جمعیت مردان 665 594 71
جمعیت زنان 627 477 150

🕌 مکان های مذهبی روستای آهی محله

1. مسجد جامع روستای آهی محله

مسجد جامع روستای آهی محله در سال 1346 تاسیس شد و تاکنون دو بار تجدید بنا گردیده است. این مسجد امروزه به مساحت تقریبی 400 مترمربع و زیربنای 250 مترمربع در وسط روستا واقع شده و با گلدسته‌های برافراشته، زیبایی هر چه بیشتر روستا را افزایش داده است. مردم متدین روستا سال‌های متمادی فرائض دینی خود را در تکیه و سقاخانهٔ روستا انجام می‌دادند. این مسجد نه تنها برای آهی محله بلکه برای سایر اهالی روستاهای چهارمحل آهی از همین تکیه و سقاخانه استفاده می‌کردند.

به خاطر رشد جمعیت و احساس نیاز، مردم روستا به فکر افتادند و مسجدی برای برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان، نمازهای روزانه و سایر امور مذهبی تاسیس کنند. این مسجد به خاطر رشد جمعیت و کوچک بودن دوباره در دهه‌های 60 و 70 تخریب و مجدداً ساخته شد. در دهه‌ی 70 باز هم خیر بزرگوار مرحوم تقی عباسی مقداری دیگر از زمینش را برای ساخت این بنای مقدس و توسعه آن اهدا کرد. در قسمت بالای محله نیز مسجدی بزرگتر و وسیع‌تر به نام صاحب‌الزمان وجود دارد که قدمت کمتری دارد.

پاکسازی و گردگیری دیوارهای مسجد جامع روستای آهی محله توسط یک مرد 524561
پاکسازی و گردگیری دیوارهای مسجد جامع روستای آهی محله

2. سقاخانه یا سقانفار روستای آهی محله

سقاخانه، به زبان محلی (سقا نفار)، نماد روستای آهی محله است و در سال 1308 هجری شمسی توسط استاد غلام توکلی از روستای جوراکلا به کمک آقایان حسین یزدانی، اسدالله اسلامی از روستای آهی محله و عباس رضایی پدر بزرگ (مادری) نویسنده وبلاگ، که روح همگی غریق رحمت باد، در مکان سقاخانه‌ی قدیمی‌تر ساخته شد. این بنا که در وسط روستا قرار دارد، کاملاً از چوب ساخته شده و از دو طبقه تشکیل شده است. در ایام عزاداری سالار شهیدان در فصل گرم، به دلیل کمی جمعیت روستا، آقایان در طبقه بالا و خانم‌ها در طبقه پایین این بنا به عزاداری می‌پرداختند.

در سال‌های اخیر این مسجد برای ماندگاری بیشتر، مورد مرمت قرار گرفته است؛ اما به نظر می‌رسد نیت خیر بوده، اما هوشمندانه عمل نشده، زیرا پایه‌ها و ستون‌های چوبی که هنرمندانه زیر طبقه بالا قرار داشتند را بریده و به جای آن ستون‌های بتنی قرار داده‌اند. این ستون‌های چوبی تا دو سال پیش در گوشه و کنار روستا دیده می‌شد. این سقاخانه مورد احترام و تقدس اهالی روستا و مومنین اطراف واقع می‌باشد؛ زیرا معجزات و کراماتی از این سقاخانه در شفای بیماران و رفع نیاز حاجتمندان دیده شده است؛ برای همین هرساله نذورات زیادی از طرف مردم به سقاخانه اهدا می‌گردد.


📚 سخن نهایی

روستای آهی محله محمودآباد، با تاریخچه‌ای غنی و جامعه‌ای پویا، از جاذبه‌های منحصر به فرد استان مازندران است. این روستا با مردمی متدین و فعال در زمینه‌های کشاورزی، دینی و اجتماعی، به عنوان یکی از نقاط مهم در منطقه شناخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های این روستا می‌توان به مساحت کشاورزی قابل توجه، تنوع محصولات کشاورزی از جمله تولید برنج، سبزیجات و مرکبات، و نهایت توجه به امور مذهبی و سنتی، از جمله تاسیس مساجد و سقاخانه‌ها، اشاره کرد. همچنین، تلاش‌های مردم برای بهبود شرایط زندگی و توسعه روستا، نشان از اراده و انگیزه برای پیشرفت دارد.

ارسال دیدگاه