روستای اهلم | جنگل اهلم + امکانات و لوکیشن

1402-04-30
0 دیدگاه
زمین سرسبز و خانه های روستایی روستای اهلم 8465415215212

روستای اهلم، شهری بندری با پیشینه‌ای قدیمی در شمال غربی شهرستان محمودآباد قرار دارد. ساحل زیبای محمود آباد و جنگل‌های سرسبز، این منطقه را به یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری شمال کشور تبدیل کرده است. یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و پذیرای گردشگران در محمود آباد، روستا و جنگل اهلم می‌باشد.روستاهای مازندران با آب و هوای خوش، جاذبه‌های فراوان و مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای دارند که هر کسی را به خود جلب می‌کند. در این بین، روستای اهلم در محمودآباد از جمله روستاهای زیبا و دیدنی مازندران به شمار می‌آید.

مناطق سرسبز با درختان انبوه و آسمان زیبای روستای اهلم 4545478
درخت به آسمان می‌نگرد و روی زمین می‌ایستد.

معرفی روستای اهلم

روستای اهلم یکی از روستاهای خوش آب و هوا و مطبوع استان مازندران است و در مسیر جاده محمودآباد به نور واقع شده است. این روستا دارای کهن‌ترین تاریخچه و پیشینه در شهرستان محمودآباد است و از جاذبه‌های طبیعی زیبا و منحصر به فردی برخوردار است. مختصات جغرافیایی اهلم 36 درجه و 35 دقیقه شمالی و 52 درجه و 13 دقیقه شرقی است.
این روستا دارای چهار آب‌بندان می‌باشد که در محدوده روستا و جنگل اهلم قرار دارند و ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری در این منطقه دارند. منابع آب اصلی این آب‌بندان‌ها شامل رودخانه هراز و بارش باران و زهکشی می‌باشند.
نام دیگر این روستا اهلُم و اهلِم نیز می‌باشد، اما از آنجایی که نام اهلَم در بین گردشگران رایج‌تر است، از این نام برای تلفظ استفاده می‌شود. همچنین، نام‌های قدیمی روستای اهلم الهم و عین الهم نیز بوده است.

در گذشته، شهر یا دهستان اهلم در طول جنگ با مرعیشان به دست تیمور گورکانی ویران شد، اما امروزه با جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبایی که دارد، به یکی از جاهای دیدنی محمودآباد و یک مقصد توریستی استان مازندران تبدیل شده است.
روستای اهلم با جنگل زیبای خود و محیطی منحصر به فرد، همواره مورد استقبال تعداد بیشماری از مسافران و گردشگران قرار دارد. این روستا به عنوان یک مکان برای استراحت و تفریح مناسب و همچنین برای دوستداران طبیعت، یک مقصد آرام و دل‌چسب به شمار می‌آید.

نام های دیگر دهستان اهلم: اهلُم و اهلِم، نام‌های قدیمی روستای اهلم الهم و عین الهم 

منطقه سرسبز و غروب خورشی در روستای اهلم 452454545
درختان به آفتابی که درحال غروب است، خداحافظ می‌گویند.

مسیر دسترسی روستای اهلم

در جاده محمودآباد به شهر نور، دهستان اهلم به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی محمودآباد قرار دارد. فاصله این روستا از مرکز شهر محمودآباد حدود ۱۱ کیلومتر است. برای رفتن به اهلم، باید در ابتدای خروجی شهر محمودآباد، پس از امام زاده فضل، وارد جاده فرعی شوید. سپس با پیشروی حدود دو کیلومتر در این جاده فرعی، به روستای اهلم خواهید رسید.

آدرس دهستان اهلم: مسیر جاده محمودآباد به نور

لوکیشن روستای اهلم 5454545478
برای دسترسی به آدرس روستای اهلم روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه روستای اهلم

دهستان اهلم، یک نام تاریخی با ارزش در مازندران است که به عنوان یک بندر در شمال آمل قرار داشته و رود هراز از آن به دریای خزر می‌ریخته است. ادریسی، جغرافی‌دان مشهور، این منطقه را به عنوان شهرکی بر ساحل دریا توصیف کرده که محل تاجران و کشتی‌بانان بوده. همچنین، نام اهلم در منابع تاریخی مختلف با انواع نگارش و خوانش ذکر شده است و این اشاره‌ها نشان‌دهنده ارزش تاریخی این منطقه می‌باشد.

زمین های سرسبز در اطراف مسیر خاکی روستای اهلم 474756544
درخت در حضور غروب خورشید به زیبایی‌های طبیعت می‌نگرد.

امکانات روستای اهلم

دهستان اهلم دارای امکانات کاملی همچون فروشگاه‌های مواد غذایی و دو مسجد است. همچنین، از ۶۰۰ خانه روستایی، ۱۰۰ تا از آنها به منظور اجاره به توریست‌ها و گردشگران تعبیه شده‌اند و صاحبان این خانه‌ها با ارائه امکانات کامل و نظافت برتر، مناسب‌ترین قیمت‌ها را برای اقامت مسافران فراهم می‌کنند.

امکانات دهستان اهلم: 

  • فروشگاه‌های مواد غذایی
  • دو مسجد
  • ۱۰۰  خانه روستایی
مسجد روستای اهلم 4524458485
مسجد، مکانی ارام و معنوی برای ارتباط با خداوند است.

جاذبه های روستای اهلم

جنگل اهلم

جنگل اهلم، یکی از جاذبه‌های گردشگری بکر روستای اهلم در محمودآباد است که هر سال تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. این جنگل دارای چشم‌اندازهای منحصر به فرد و دیدنی است که به علاقه‌مندان طبیعت و پیاده‌روی در میان درختان سر به فلک کشیده، لحظات لذت‌بخشی را هدیه می‌دهد. فضای دل‌انگیز و آرام این جنگل، امکان ثبت خاطرات به یاد ماندنی را به مسافران می‌دهد.

درختان انبوه و سنگ های خزه بسته جنگل اهلم 442444
جنگل، پناهگاهی از آرامش و زیبایی طبیعت

پوشش گیاهی جنگل اهلم

منطقه شمال کشور به لطف تنوع وسیع جنگل‌های گوناگون، تنوع و پوشش گیاهی بسیار بالایی دارد. جنگل اهلم، یکی از این جنگل‌ها، تنوع گیاهی فراوانی دارد که درختان سرسبزی چون ممرز، بلوط، زبان گنجشک، انجیلی، توسکا، افرا، شیردار، گردو، نارون، راش، ولیک، کرات، لرگ، ازار و آل در آن یافت می‌شود. همچنین، گیاهان زیبایی مانند گیاهان تلی، تمشک، پلم، گزنا، چماز، سرخاب، اوجی، واش و شالدم نیز این جنگل را تزیین می‌کنند.
به دلیل تنوع و خصوصیات زیستی این جنگل، جنگل اهلم به یکی از مناطق گردشگری پرطرفدار و ارزشمند تبدیل شده است. این منطقه بکر و زیبا با تنوع گیاهی منحصر به فرد، جذابیت خاصی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

پوشش گیاهی جنگل اهلم :

  • درختانی چون ممرز، بلوط، زبان گنجشک، انجیلی، توسکا، افرا، شیردار، گردو، نارون، راش، ولیک، کرات، لرگ، ازار و آل
  • گیاهان مانند گیاهان تلی، تمشک، پلم، گزنا، چماز، سرخاب، اوجی، واش و شالدم

دریاچه روستای اهلم

دریاچه اهلم، یک مقصد دلنشین و زیبا در نزدیکی منطقه آزادمون و در مجاورت دهستان اهلم قرار دارد. این مکان آرام و دلنشین، شما را به یک جایگاه آرامش و آرامبخشی دعوت می‌کند. دریاچه اهلم با پوشش سرسبز جنگل‌ها و مناطق سبز اطراف، منظره‌های بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. این مکان فرصتی را به شما می‌دهد که چند ساعتی را و به دور از هیاهو و شلوغی، در آرامش و آرامبخشی سپری کنید.

درختان سرسبز در اطراف دریاچه اهلم در غروب خورشید 4152452425
دریاچه، آبی بی‌پایان که به آرامش و سکوت دل می‌بندد.

جاهای دیدنی اطراف روستای اهلم

پرندگان مهاجر در تالاب سرخرود 484584758
میزبانی تالاب سرخرود از پرندگان مهاجر

ارسال دیدگاه