روستای کندلوس کجاست؟ | جاهای دیدنی | تاریخچه | صنایع دستی | آداب و رسوم | عکس

1402-11-04
0 دیدگاه
خانه های روستایی در کنار پوشش گیاهی سرسبز روستای کندلوس 574864

آیا شما همواره به دنبال تجربه سفرهای جدید برای تعطیلات نوروز هستید؟ آیا تا به حال به فکر بازدید از یک روستای آرام و دل‌پذیر برای سپری کردن این دوره مهم از سال بوده‌اید؟ به همراه املاک ناوان، سفری به کندلوس را تجربه کنید و در فضایی مملو از طبیعت بکر و ارامش، از لحظات لذت ببرید آیا آماده‌اید تا با ما به دنیایی از زیبایی‌ها و آرامش سفر کنید؟  استان مازندران از زیبایی‌های فراوانی برخوردار است، جایی که روستاهای کوچک و بزرگ با طبیعت بکر خود می‌توانند هر کسی را به شگفت‌انگیزی وادار کنند. کندلوس، یکی از جواهرهای ناب این منطقه است که با فضای آرامش بخش و چشم‌اندازهای خیره کننده‌اش، بهترین گزینه برای تعطیلات نوروز می‌تواند باشد.

امکانات همچون آلاچیق در کوهستان های سرسبز روستای توریستی کندلوس 468746
طبیعت سرسبز و امکانات روستای کندلوس در ارتفاعات

روستای کندلوس کجاست؟

کندلوس یک روستای زیبا و ییلاقی در استان مازندران است یکی از جاهای دیدنی اطراف ایزدشهر، این روستا در کجور دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است.

مسیر دسترسی به روستای کندلوس:

برای رسیدن به کندلوس، می‌توانید از جاده کرج به چالوس استفاده کنید و پس از رسیدن به دوراهی “دوآب”، به سمت کجور حرکت کنید. این روند شامل عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده‌های آسفالته است با دنبال کردن تابلوهای راهنما، به راحتی می‌توانید به روستای سرسبز کندلوس برسید.

آدرس دقیق روستای کندلوس روی نقشه 468487
برای دستیابی به آدرس دقیق روستای کندلوس روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه کندلوس

این روایت جالبی از ناصرالدین شاه قاجار و ارتباط او با نامگذاری روستای کندلوس به “میخ‌ساز” به وجود آورده است به نظر می‌رسد که این نامگذاری به عنوان یک علامت احترام به هنر و مهارت مردم این منطقه در کار فلزکاری انجام شده است. همچنین، اشاره به تمدن‌های گذشته و نشانه‌های تاریخی در کندلوس، نشان از اهمیت تاریخی و فرهنگی این روستا دارد. دهکده کندلوس با شامل چهار دهکده مختلف، به نام‌های پیده، گیل کلا، میرکلا و خود کندلوس، یک مرکز تاریخی با ارث فرهنگی چندهزار ساله می‌باشد. اطلاعات درباره تمدن‌های قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران پس از اسلام که در این منطقه به یادگار گذاشته شده، جذابیت این منطقه را برای تاریخدانان و گردشگران افزایش می‌دهد.

خانه های قدیمی و کوچه های سنگ فرش شده روستای کندلوس 145648865
کوچه های سنگ فرش شده و بافت قدیمی خانه های روستای کندلوس

آداب و روسوم روستای کندلوس

مراسم سال مج (خوش قدم) در روستای کندلوس با آداب و رسوم خاصی همراه است که به نمادین‌ترین شکل ممکن، سال نو را به پایان می‌برد. این مراسم زیبا در روز تحویل سال جشن گرفته می‌شود و به توصیف شما، به شرح زیر است:

  • انتخاب سال مج (خوش قدم): در ابتدا، چند کودک یا نوجوان از خانواده انتخاب می‌شوند سپس با استفاده از استخاره از قرآن مجید، نام یکی از این کودکان به عنوان “سال مج” انتخاب می‌شود.
  • آماده‌سازی سینی خاص: سال مج انتخاب شده به همراه یک سینی حاوی موارد مختلف ویژه (مانند کلام الله مجید، سبزه، شیرینی و یک ظرف آب) آماده می‌شود.
  • ورود به خانه: در زمان تحویل سال نو، سال مج به همراه سینی وارد خانه‌ها می‌شود.
  • آب ریختن در گوشه اتاق‌ها: سال مج به صورت مراسمی، آب را از ظرفی که حاوی آن است در گوشه‌های اتاق‌ها می‌ریزد این عمل به نماد افزایش برکت و ثروت در سال جدید می‌پردازد.
خانه های قدیمی در کنار کوهستان سرسبز روستای کندلوس 48697465
بافت تاریخی خانه های روستای کندلوس در مازندران

چرا به کندلوس سفر کنیم؟

سفر به کندلوس به دلیل محیط بسیار تمیز و خانه‌های با طراحی سنتی جذابیت زیادی دارد از زاویه‌های مختلف، این روستا جلب توجه مسافران را به خود می‌کشد. خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و حضور سطل‌های زباله در گوشه و کنار، نشان از توجه به محیط زیست و تمیزی روستا دارد. عدم وقوع دزدی و حتی وجود گذرگاه رستم که هیچگاه به دستور بدیل نرسیده است، نشانگر امنیت و آرامش در کندلوس است.


جاهای دیدنی اطراف روستای کندلوس


  • آبشار کندلوس: این آبشار ۱۰ متری در فاصله‌ای حدود ۵ کیلومتر از روستا قرار دارد در فصل باران، زیبایی و شکوه آبشار افزایش می‌یابد و پیاده‌روی حدود یک ساعته به آن می‌تواند تجربه‌ی خاصی را برای شما به ارمغان آورد.
  • دیو چشمه: اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی سردی وجود دارد که بزرگترین آنها به نام “دیو چشمه” شناخته می‌شود آب این چشمه از دل زمین می‌جوشد و در روزهای گرم تابستان، مکانی خوب برای آرامش و نوشیدن آب طبیعی است.
  • امام‌زاده فضل و فاضل: آرامگاه امام‌زاده فضل و فاضل با برج آجری و چهارضلعی در بخش شرقی روستا واقع شده است این مکان متبرکه با معماری خاص خود جذب گردشگران را به خود اختصاص داده است.
  • موزه گیاهان دارویی: این موزه با هدف کشت، پرورش و بسته‌بندی گیاهان معطر و دارویی تأسیس شده و محصولات آن به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود. باغ بوتائیک این موزه با مساحت ۱۰ هزار متر مربع از دیگر جاذبه‌های این منطقه است.
  • موزه مردم‌شناسی: کندلوس میزبان نخستین موزه روستایی جهان است که در آن می‌توانید اشیای قدیمی، لباس‌های محلی و ابزارآلات کهن را مشاهده کنید. این موزه به صورت دوطبقه با هدف حفظ فرهنگ و آثار بومی ساخته شده است.
  • حمام کندلوس: حمام خزینه‌ای که به دوره قاجار نسبت داده می‌شود، مکانی تاریخی جهت بازدید و آشنایی با میراث فرهنگی این منطقه است.
  • دریاچه خضر نبی: حدود ۳۰ کیلومتر از کندلوس فاصله دارد و با زیبایی خود، سفری دیدنی به نظر می‌رسد این دریاچه به نام خضر نبی به دلیل باورهای محلی در مورد عبور حضرت خضر (ع) از این منطقه شناخته می‌شود.
دریاچه خضرنبی آرام، یکی از جاهای دیدنی مازندران 46897986
احاطه شدن دریاچه زیبای خضرنبی در دل کوهستان های اطراف
دیو چشمه در فصل پاییز و برگ ریزان 4568767
چشمه خروشان دیو چشمه، یکی از جاهای دیدنی مازندران
مزارع سرسبز در کنار خانه های روستایی کندلوس، یکی از جاهای دیدنی ایزدشهر 456874
اسب های نجیب در مزارع سرسبز روستای توریستی کندلوس

صنایع دستی روستای کندولوس

صنایع دستی نیز در کندلوس انواع متنوعی دارد در گذشته، چادر شب، شمد، قالی و محصولات چوبی و فلزی از جمله محصولات محبوب بودند. اما اکنون گردشگران می‌توانند انواع دیگری از صنایع دستی را نیز در این روستا پیدا کنند. جوراب، دستکش، بلوز پشمی و ایزار از جمله اجناس مورد علاقه گردشگران هستند.

خانم در حال درست کردن چادر شب یکی از صنایع دستی آنهاست 48974
بانوی هنرمند روستای کندلوس در حال درست کردن چادر شب
قالی نیمه کاره در روستای کندلوس یکیاز صنایع دستی آنهاست 486748
قالی زیبای نیمه کاره، هنر دست مردم روستای کندلوس

زمان مناسب برای سفر به روستای کندلوس

با توجه به طبیعت بکر و دل‌نشین کندلوس، بهترین زمان برای بازدید از این روستا فصل‌های بهار و تابستان است در این فصل‌ها، زیبایی طبیعت، گلهای رنگارنگ و هوای دلنشین، تجربه‌ای خاص از سفر به کندلوس را ارائه می‌دهند. در فصل بهار، که گیاهان و گلها شکوفه می‌زنند و طبیعت زنده می‌شود، رنگارنگی و شادابی وجود دارد. این فصل به عنوان زمانی مناسب برای لذت بردن از زیبایی‌های گل‌ها و فضای سبز کندلوس شناخته می‌شود. همچنین، در فصل تابستان، آب و هوای دلپذیر و گرم، امکان انجام فعالیت‌های خارجی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری را به افراد می‌دهد. تماشای آبشارها، گشت و گذار در کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده و لذت بردن از طبیعت خلاب این روستا در این زمان از سال ویژگی‌های خاص خود را دارد.

بهترین زمان برای سفر به کندلوس:

  • فصل بهار
  • فصل تابستان
خانه های روستایی در کنار پوشش گیاهی سرسبز روستای کندلوس 574864
خانه های مسکونی در اغوش کوهستان های سرسبز روستای کندلوس
تراکم خانه های روستایی در کوهستان های سرسبز کندلوس 1456488
خانه های روستایی در قلب کوهستان های کندلوس

 

ارسال دیدگاه