سدلاستیکی بابلسر | آدرس + بهترین زمان بازید و جاذبه های اطراف

1402-03-02
0 دیدگاه

سد لاستیکی بابلسر در بهنمیر، به نام “سد لاستیکی عرب خیل” شهرت دارد. این سد دارای طولی بالغ بر ۵۰ متر و ارتفاعی برابر با ۳ متر از سطح رودخانه است. چشم‌انداز و مناظر اطراف این سازه بسیار زیبا و جذاب است و در حال حاضر به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگران و مسافران به عنوان یک استراحتگاه مناسب شناخته می‌شود.

نام دیگر سد لاستیکی بابلسر :

سد لاستیکی عرب خیل

سد لاستیکی بابلسر 213524857
سد لاستیکی بابلسر، یکی از کوتاه ترین سد های لاستیکی ایران

آدرس سد لاستیکی بابلسر

استان مازندران،شهرستان بابلسر، بهنمیر، میدان شهدا

لوکیشن سدلاستیکی بابلسر 54213258
برای دسترسی دقیق به آدرس سد لاستیکی بابلسر روی نقشه کلیک کنید

معرفی سد لاستیکی بابلسر

این سد به دلیل منظره‌ای که ایجاد می‌کند، مقصد گردشگران و مسافران بسیاری در استراحتگاه‌های نزدیکی به آن است و البته این سد، یکی از سدهای کوتاه کشور محسوب می‌شود. کارکرد سد لاستیکی بابلسر به این صورت است که لاستیک آن در زمان مورد نیاز پر از هوا می‌شود و مانع جریان آب رودخانه و جلوگیری از مخلوط شدن آن با آبهای دیگر می‌گردد.
در سدلاستیکی، آب درون یک لوله لاستیکی نگهداری می‌شود.

بدنه سدلاستیکی بابلسر ترکیبی از لاستیک و الیاف تقویت کننده ساخته شده است و بستر آن دارای شیب در دو طرف می‌باشد. برای حمایت از بدنه سد، چندین لوله و میله به کار رفته‌اند. همچنین، با تزریق رزین پلی استر، استحکام بیشتری به این سد بخشیده شده است. با این حال، سد لاستیکی بابلسر با مشکلاتی نیز مواجه است. به عنوان مثال، هنگامی که باد از داخل آن خارج می‌شود، خطر آسیب دیدن بدنه سد بسیار زیاد است و در هر لحظه، احتمال آسیب دیدن سد به دلیل برخورد جسم‌های نوک تیز با آن وجود دارد.
کاربرد اصلی سد لاستیکی، انحراف جریان آب رودخانه و جلوگیری از آمیزش آن با آب شور است. علاوه بر این، سدهای لاستیکی می‌توانند به عنوان یک فرصت برای جذب توریست به کار روند. با این حال، بسیاری از علاقه‌مندان به حفاظت از محیط زیست با دلایل علمی بسیاری در برابر استفاده از این نوع از سدها قرار دارند. همچنین، ساخت سدلاستیکی می‌تواند منجر به خشک شدن رودخانه‌های بسیاری شده و در عین حال، مصرف مواد لاستیکی و پلیمر نیز به دلیل غیرقابل تجزیه بودن، جزء عوامل مخرب محیط زیست محسوب می‌شود.

کاربرد اصلی سد لاستیکی بابلسر:

انحراف جریان آب رودخانه و جلوگیری از آمیزش آن با آب شور

محوطه سرسبز اطراف سد لاستیکی بابلسر 58974621
سد لاستیکی بابلسر یک سد مدرن با ساختار لاستیکی

تاریخچه سد لاستیکی بابلسر

در بهمن ماه سال 1398، سدلاستیکی که جزو جاذبه‌های دیدنی بابلسر شناخته می‌شود، در منطقه رودبست بابلسر با هزینه 100 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. این سد از سال 1391 بر روی رودخانه بابلرود شروع به ساخت شده بود و تا چندین سال پس از آغاز پروژه، فقط 49% آن تکمیل شده بود. با افزایش اعتبار و جذب سرمایه، پشتوانه بیشتری از سوی دولت، سد لاستیکی در نهایت به بهره‌برداری رسید. ظرفیت پلت فرم بتنی این سد حدود 1350 مترمکعب است و هدف اصلی از ساخت آن، رفع مشکلات کشاورزان بابل و بابلسر در زمینه آبیاری اراضی بوده است.

سال شروع ساخت و بهره برداری سد لاستیکی بابلسر:

  • شروع : 1391
  • بهره برداری : 1398
سنگ ریزه در اطراف سد لاستیکی بابلسر 58975623
سد لاستیکی بابلسر یک پروژه بزرگ آبیاری و تأمین آب کشاورزی

بهترین زمان بازدید سد لاستیکی بابلسر

برای دیدن این سد، بهتر است در طول روز بروید، زیرا در تاریکی کمتر دیده می‌شود. البته در اطراف آن هم مناظر زیبایی وجود دارد که حتی در شب نیز دیدنی هستند. با این حال، اگر با کودکان هستید، بهتر است در شب‌های خلوت برای حفاظت از ایمنی آن‌ها از بازدید سد لاستیکی خودداری کنید. برای دیدن این سد نیازی به پرداخت هزینه و خرید بلیط نیست. بهتر است در فصول گرم سال بازدید کنید، زیرا در پاییز و زمستان هوای اطراف سد لاستیکی خیلی سرد و ناخوشایند است. با این حال، برخی گردشگران حرفه‌ای برای لذت بردن از مناظر پاییزی این منطقه، به سردی هوا توجه چندانی نمی‌کنند. همچنین در اطراف این سد، برخی از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در دسترس هستند.

بهترین زمان بازدید سد لاستیکی بابلسر:

فصول گرم سال و در طول روز

سد لاستیکی بابلسر 21369854
سد لاستیکی بابلسر، یک مهندسی عظیم در راستای مدیریت سیلاب

جاذبه های اطراف سد لاستیکی بابلسر

  1. بازار روز بهنمیر
  2. پل معلق بابلسر
  3. جنگل سوته
پل معلق بابلسر 213528745
پل معلق بابلسر، شاهکاری از مهندسی و زیبایی

ارسال دیدگاه