طرح هادی چیست؟💡| سامانه طرح هادی روستایی | انواع بافت زمین طرح هادی📝

1402-12-13
0 دیدگاه
اراضی داخل بافت روستایی با طرح هادی 48564

آیا می‌دانید طرح هادی چیست؟ خرید زمین در شمال یا مناطق روستایی از گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، زیرا این مناطق پتانسیل رشد و سوددهی بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارند. یکی از نکات بسیار مهم برای خرید زمین در این مناطق، بررسی طرح هادی است. قبلاً ممکن بود بدون رعایت قوانین خاصی در روستاها ساخت و ساز کنید، اما امروز این قضیه متفاوت است. ساخت و ساز در این مناطق دارای قوانین و مقررات خاص خود است، و یکی از مهم‌ترین قوانین آن، طرح هادی روستایی است.

اگر شما هم قصد خرید خانه ویلایی در فریدونکنار یا مناطق روستایی سرمایه‌گذاری کنید یا زمینی در این نقاط دارید و به دنبال اطلاع از قوانین طرح هادی روستایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


💡طرح هادی روستایی چیست؟

طرح هادی روستایی به منظور توسعه و بهبود شرایط زندگی در روستاها از سوی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد این طرح به دلیل مهاجرت بی‌رویه به شهرها و مشکلات ناشی از آن، ارائه شد در اواخر دهه هفتاد میلادی، طرح هادی روستایی رونمایی شد. فلسفه طرح هادی بر اساس ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در سال 1378 تحت عنوان آیین‌نامه اجرایی تهیه و تصویب طرح‌های هادی روستایی معرفی شد. این ماده بر تهیه طرح‌های هادی روستاها از طریق هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و مشارکت مردم در انجام آن‌ها تأکید دارد.

طرح هادی روستایی به عنوان یک طرح ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌نماید.

طرح هادی روستایی چند ساله است؟ عمر طرح هادي در هر روستا 10 سال است.

زمین های داخل بافت روستایی در طرح هادی 59685
اراضی داخل بافت احاطه شده در کوه ها

🏡 اهداف طرح هادی چیست؟

طرح هادی روستایی با هدف توسعه هدفمند روستاها ارائه می‌شود این طرح با هدف ساماندهی بافت‌های روستایی و توسعه و آبادانی آن‌ها اجرا می‌شود. از جمله اهداف این طرح می‌توان به ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستائیان و خدمات زیست‌محیطی و عمومی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد زمینه توسعه و عمرانی روستاها با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی آن‌ها، و تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی اشاره کرد. به همین دلیل، بررسی دقیق این طرح برای هر گونه ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و شمال کشور بسیار حیاتی است.

هدف طرح هادی: ساماندهی بافت‌های روستایی و توسعه و آبادانی آن‌ها

توسعه و سنگ فرش کردن روستا با طرح هادی 856746
طرح هادی و آبادانی روستا توسط مسئولین

📝 چگونه بفهمیم زمین داخل طرح است یا خیر؟

برای استعلام طرح هادی روستایی و بررسی اینکه زمین مورد نظر داخل طرح است یا خیر، می‌توانید به نهادهای مربوطه مراجعه کنید این نهادها شامل دهیاری‌های روستاها، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن می‌شوند. برای شروع، می‌توانید با دهیاری هر روستا مذاکره کرده و از کم و کیف طرح هادی در آن روستا کسب اطلاع کنید. سپس، می‌توانید با بنیاد مسکن تماس بگیرید تا استعلام نهایی را انجام دهید. اگر زمین مورد نظر داخل طرح باشد، می‌توانید در آن ساخت‌وساز انجام دهید؛ در غیر این صورت، مجاز به این کار نیستید.


🤔 چرا طرح هادی روستایی مهم است؟

طرح هادی روستایی بسیار مهم است زیرا به عنوان سند و مرجع اصلی توسعه روستاها در اکثر روستاهای کشور محسوب می‌شود این طرح تعیین کننده قوانین و مقرراتی است که هر فعالیت ساخت‌وساز و توسعه در مناطق روستایی باید به آن منطبق باشد. بنابراین، بررسی دقیق این طرح برای هر گونه سرمایه‌گذاری و فعالیت در مناطق روستایی بسیار حیاتی است.

از طرفی، عدم رعایت طرح هادی می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند عدم اعطای مجوز ساخت‌وساز، خرید زمین با قیمت بیش از ارزش واقعی، و عدم توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری شود. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، ضروری است که قبل از هرگونه فعالیت در مناطق روستایی، اطلاعات کاملی از قوانین و مقررات مربوط به طرح هادی را به دست آورید و با آن‌ها هماهنگی لازم را انجام دهید.

طرح هادی و خانه های روستایی در اطراف جنگل ها 587488
خانه های روستایی در کنار جنگل های سرسبز

📋 راهنمای تغییر کاربری زمین به طرح هادی روستایی

برای الحاق زمین به طرح هادی روستایی و تغییر کاربری آن، ابتدا باید به سازمان امور اراضی شهرستان مربوطه مراجعه کرده و درخواست خود را مطرح کنید. زمین‌های خارج از بافت معمولاً زمین کشاورزی یا منابع طبیعی هستند و برای تغییر کاربری نیاز به مجوز سازمان اراضی دارند. در برخی موارد، ممکن است با درخواست شما موافقت کنند، اما این مسئله بستگی به شرایط و وضعیت هر روستا و فاکتورهای دیگر دارد که از هر روستا تا روستای دیگر متفاوت است. پس از پیگیری و موفقیت در تغییر کاربری، زمین شما ارزش افزوده چشمگیری بدست خواهد آورد که این به معنای سود قابل توجه در سرمایه‌گذاری شما است.

زمین های سرسبز طرح هادی روستایی 48585
زمین سرسبز داخل بافت در طرح هادی روستایی

انواع بافت زمین در طرح هادی

سه نوع بافت زمین در طرح وجود دارد:

  • اراضی داخل بافت
  • اراضی خارج از بافت
  • اراضی الحاقی به بافت

اراضی داخل بافت

این اراضی به دلیل واقع شدن در داخل طرح شهری، برای انجام ساخت و ساز نیاز به مجوزهای مربوط از دهیاری یا شهرداری محلی دارند. با دریافت مجوزهای لازم، مالکان این اراضی می‌توانند بدون هیچ مشکل و بدون پرداخت هزینه‌های اضافی، بهره‌مندی از امتیازات مثل گاز، برق، آب، تلفن و سایر خدمات عمومی را تجربه کنند و با رعایت مراحل قانونی و اداری، به اهداف خود در زمینه‌ی ساخت و ساز برسند.

اراضی الحاقی به بافت

اراضی الحاقی، اراضی ای هستند که در نزدیکی بافت شهری قرار دارند، اما به دلیل عدم واقع شدن در داخل بافت، برای انجام ساخت و ساز نیاز به مجوز از مراجع ذیصلاح می‌باشد. در آینده، این اراضی ممکن است به بافت شهری الحاق شده و در این صورت، هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز در این اراضی غیر قانونی خواهد بود.

برای الحاق اراضی به بافت شهری، باید شرایط زیر رعایت شود:

  1. فاصله اراضی از بافت شهری باید حداکثر ۵۰ تا ۱۰۰ متر باشد.
  2. نتایج استعلام از نظر ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، اداره گاز، جهاد کشاورزی، اداره برق، و اداره آب باید مثبت باشد.

اراضی خارج از طرح یا اراضی خارج از بافت

این اراضی، اراضی هستند که در طرح شهرسازی یا طرح هادی روستایی قرار نمی‌گیرند در نتیجه، هرگونه ساخت و ساز در این اراضی غیر مجاز و غیر قانونی است و برای انجام هر گونه فعالیت ساختمانی، نیاز به دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح محلی و امکان قرار گیری در طرح های آتی شهری یا روستایی است. در غیر این صورت، به عنوان یک فعالیت غیرقانونی شناخته می‌شوند و ممکن است موجب جریمه و پیروزی از سوی مقامات قضایی شود.

بررسی زمین دال بافت روستایی توسط مهندس با طرح هادی 45864
بررسی کردن نقشه زمین توسط مهندس مجرب

🗺 نقشه های طرح هادی

  • نقشه های رسمی طرح
  • نقشه های پشتیبان طرح
نقشۀ طرح هادی 48564
نمونه ای از نقشۀ طرح هادی را در تصویر بالا مشاهده کنید.

نحوۀ استعلام و سامانه طرح هادی روستایی

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه پنجره واحد زمین به آدرس iraneland.ir و ثبت نام در آن، در بخش دریافت خدمات بدون طرح، درخواست خود را با عنوان “پاسخ به استعلام تعیین حدود وضعیتمحدوده طرح هادی روستاها (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی)” ثبت کنید. در این درخواست، باید یکی از زیرگروه‌های مرتبط را انتخاب کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

1. ارائه توضیحات و اسناد مربوط به طرح هادی روستاها
2. درخواست تعیین حدود وضعیت (محدوده طرح هادی روستاها)
3. ارائه مستندات تأییدیه تعیین حدود وضعیت (محدوده طرح هادی روستاها)

پس از انتخاب زیرگروه مربوطه و ارسال درخواست، می‌توانید پیگیری وضعیت درخواست خود را از طریق سامانه انجام دهید.

اراضی داخل بافت روستایی با طرح هادی 48564
تشخیص اراضی داخل بافت روستایی با طرح هادی

ارسال دیدگاه