متعلقات خانه چیست؟ 🏡| کدام یک از امکانات و تجهیزات ملک به خریدار منتقل می شود؟

1403-02-08
0 دیدگاه
نمای اتاق به همراه وسیله های مدرن 45644

متعلقات خانه وسایل و ابزارهایی هستند که در خانه یا ملک وجود دارند و در صورت فروش آنها، به مالک جدید منتقل می‌شوند. به طور کلی، اگر یک وسیله به لحاظ عرفی جزء متعلقات ملک باشد، به معنای این است که باید به خانه تعلق داشته باشد و نمی‌توان آن را از خانه جدا کرد. در این صورت، وسیله در املاک جدید باقی می‌ماند و فروشنده نمی‌تواند آن را با خود ببرد، حتی اگر در قرارداد یا توافق نامه اشاره‌ای به این موضوع نشده باشد یا طرفین آگاهی کاملی از این موضوع نداشته باشند.

یکی از موضوعات مهمی که در مورد خرید و فروش خانه و یا حتی اجاره آن مطرح می‌شود، این است که حکم متعلقات ملک در فروش آن چیست و اینکه آیا فروشنده می‌تواند متعلقات ملک را با خود ببرد؟ قبل از اینکه به این سوالات پاسخ دهیم، ابتدا باید به مفهوم متعلقات ملک و اینکه منظور از متعلقات خانه چیست، بپردازیم. لطفا با املاک ناوان همراه باشی تا بهترین اطلاعات را در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم.


📝 مفهوم و حکم متعلقات ملک در قراردادهای ملکی

امروزه، عقد بیع، به یکی از عقود مهم و پرکاربرد در حوزه معاملات ملکی تبدیل شده است که به موجب آن، یکی از طرفین، ملک خود را در ازای پرداخت مبلغی مشخص، به دیگری واگذار می‌کند. قرارداد اجاره املاک تجاری و مسکونی نیز، به نحو گسترده‌ای، منعقد می‌شود که به موجب آن، مستاجر، در ازای پرداخت مبلغی مشخص، مالکیت ملک اجاره شده را به دست آورده و می‌تواند در طول مدت قرارداد، از آن استفاده کند.

متعلقات ملک، وسایل و ابزارهایی هستند که به لحاظ عرفی، جزء مال غیرمنقول یا همان ملک محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، این اشیاء و وسایل، جزء ثابتات ملکیتی محسوب شده و به خریدار منتقل می‌شوند. بنابراین، فروشنده پس از انجام قرارداد، نمی‌تواند این وسایل را از خانه فروخته شده جدا کرده و با خود ببرد.

 بیشتر بخوانید: صلح نامه ملکی چیست؟ | انواع صلح نامه 📄| نکات مهم ✔️| نمونه قرارداد 📋| عکس

نمای دکوراسون داخلی خانه و متعلقات آن به فروشنده 415454
نمای داخلی آشپزخانه و اتاق پذیرایی آراسته

🧾 نمونه‌هایی از متعلقات ملک مسکونی

متعلقات خانه شامل وسایلی همچون پنجره، آینه‌های نصب شده، شوفاژ، پمپ آب، کابینت، گازهای صفحه‌ای، هود و ابزارهای دیگری است که جزء ملک محسوب می‌شوند.


⚖️ حکم قانونی متعلقات خانه

حکم متعلقات ملکی، تا حدودی به عرف بستگی دارد اما به طور کلی، این وسایل پس از انجام قرارداد، به خریدار انتقال پیدا می‌کنند و دیگر در مالکیت فروشنده نیستند. بنابراین، فروشنده نباید آنها را از ملک فروخته شده، جدا کند بر اساس مواد 356 تا 360 قانون مدنی، حکم متعلقات ملک در فروش آن تا حدودی به عرف بستگی دارد. اگر عرف و عادت یا شواهد و قرائن دلالت داشته باشند که یک وسیله جزء متعلقات خانه است، آن وسیله به خریدار تعلق می‌گیرد، حتی اگر در قرارداد صراحتاً ذکر نشده باشد یا طرفین اطلاعی از آن نداشته باشند.

مثال:

 اگر عرف بر این باشد که پمپ آب جزء متعلقات خانه است، پس از فروش خانه، پمپ آب به خریدار انتقال می‌یابد، حتی اگر در قرارداد به صورت صریح ذکر نشده باشد.

وسایل خانه و متعلقات ملک برای فروشنده 45648
نمای دکوراسیون داخلی شیک و مدرن

✏️ قوانین مربوط به متعلقات ملک

بنا به ماده 357 قانون مدنی، اگر یک وسیله بر اساس عرف جزء متعلقات ملک نباشد، حین فروش، به خریدار منتقل نمی‌شود، مگر اینکه در قرارداد به صورت صریح تعیین شود. به عنوان مثال، اگر دوربین مداربسته بر اساس عرف متعلقات ملک نباشد، باید در قرارداد مشخص شود که به خریدار انتقال پیدا می‌کند یا خیر.

به عنوان یک مثال، فرض کنید که شما قصد خرید ویلا در فریدونکنار را دارید. در حین مذاکرات برای خرید ویلا، به عنوان خریدار، می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که همه وسایل ثابت و متحرک موجود در ویلا، از جمله پمپ آب باغچه و دستگاه‌های گرمایشی، جزء متعلقات ملک هستند و با خرید ویلا به ملکیت شما منتقل می‌شوند.

تلفیق تم سنتی و مدرن 456456
تلفیق تم سنتی و مدرن اتاق پذیرایی

🤔 آیا فروشنده می‌تواند متعلقات خانه فروخته شده را با خود ببرد؟

در قسمت قبل، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که منظور از متعلقات خانه چیست و حکم متعلقات خانه در هنگام فروش آن چیست. اما از آن جهت که گاهاً در خصوص این موضوع اختلافاتی میان طرفین ایجاد شده، تا حدی که گاهی طرفین برای حل مشکل خود، به وکیل ملکی مراجعه می‌کنند، در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا فروشنده می‌تواند متعلقات خانه فروخته شده را با خود ببرد یا خیر؟

✔️ حق فروشنده برای برداشتن متعلقات

بر اساس قانون مدنی، اگر وسایل مذکور، به لحاظ عرفی، متعلق به خانه باشند، فروشنده نمی‌تواند آنها را با خود ببرد؛ زیرا آن وسایل به ملک اختصاص دارند، حتی اگر در ضمن عقد بیع، آن وسایل جزء توابع مبیع ذکر نشده باشند و یا اینکه طرفین، نسبت به اینکه آن وسایل جزء متعلقات خانه هستند یا خیر، بی‌اطلاع باشند، باز هم فروشنده، حق ندارد آنها را با خود ببرد.

❌ حق فروشنده برای برداشتن وسایل غیرمتعلق به خانه

همچنین، فروشنده نمی‌تواند وسایلی را که به لحاظ عرفی جزء متعلقات منزل نیستند ولی ضمن قرارداد شرط شده که به خریدار تعلق دارد، با خود از ملک خارج نماید. بنابراین، در صورتی که فروشنده، متعلقات ملک فروخته شده که به لحاظ عرفی یا قراردادی، به خانه تعلق داشته را با خود ببرد، خریدار ملک می‌تواند علیه وی اقامه دعوی نماید تا وسایل برداشته شده، مسترد شوند.

نمای اتاق به همراه وسیله های مدرن 45644
نمای داخلی روح بخش دکوراسیون داخلی مدرن و زیبا

📚 سخن پایانی

در مورد متعلقات ملک، می‌توان گفت که این وسایل، اشیاء و لوازمی هستند که به لحاظ عرفی و عادت، جزء و یا تابعی از ملک محسوب می‌شوند. حکم قانونی متعلقات ملک بر اساس قوانین مربوطه تعیین می‌شود و در صورتی که یک وسیله یا لوازم، به عنوان متعلقات ملک تشخیص داده شود، با فروش یا انتقال ملکیت، به طور اتوماتیک به مالک جدید منتقل می‌شود و فروشنده حق ندارد آن را با خود ببرد. از طرف دیگر، وسایلی که به لحاظ عرفی جزء متعلقات ملک نباشند، با فروشنده می‌مانند و فروشنده می‌تواند آنها را با خود ببرد.

ارسال دیدگاه