نحوه گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ ای 💯| مراحل 🔁| نکات 🟢| هزینه 💸

1402-12-22
1 دیدگاه
نمونه فرم قرار داد قولنامه ای روی میز 658444

یکی از مهمترین گام‌ها برای گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ ای، ارائه مدارک مورد نیاز است این مدارک شامل اسناد هویتی صاحبان زمین، اسناد مربوط به ملکیت قبلی، قرارداد قولنامه و سایر اسناد مربوط به معامله می‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که قصد خرید زمین در سرخرود را دارید، باید اطمینان حاصل کنید که اسناد مالکیت قبلی به صورت قانونی در دسترس است و از اصالت آنها مطمئن شوید. همچنین، امضای همه طرفین در قولنامه باید معتبر و موثق باشد

در این مقاله، ما به بررسی گام‌های مهم برای گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای می‌پردازیم. ابتدا به تعریف زمین قولنامه‌ای می‌پردازیم و سپس به بررسی مراحل مورد نیاز برای تبدیل سند قولنامه‌ای به سند رسمی و… لطفا با ما همراه باشید.🌷


🏜️زمین قولنامه‌ ای چیست؟

زمین قولنامه‌ ای به ملکی اطلاق می‌شود که هنوز سند رسمی نگرفته است و معامله آن به صورت قولنامه‌ای انجام می‌شود. قولنامه به تعهد متقابل میان دو نفر یا شرکت نوشته شده و برای تأیید و انجام تعهدات، معمولاً در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود. وقتی که قولنامه به امضای طرفین رسیده باشد، آنها موظف به اجرای تعهداتی که در آن نوشته شده و امضا کرده‌اند می‌شوند. در غیر این صورت، از طریق دادگاه می‌توان انجام تعهدات را از فرد متخلف درخواست کرد.

نکته ای برای قولنامه:

در صورتی که در قولنامه شرطی مبنی بر وجه التزام تعیین شده باشد و یکی از طرفین بر عهدقولنامه پایبند نباشد یا تعللی ایجاد کند، باید به طرف مقابل وجهی پرداخت شود.

زمین مسکونی سرسبز 58646
زمین مسکونی سرسبز احاطه شده با درختان سرسبز

📰 سند زمین چیست؟

سند زمین یکی از انواع اسناد ملکی است که مالکیت یک قطعه زمین را نشان می‌دهد این سند معمولاً به صورت کتبی و رسمی صادر می‌شود و شامل اطلاعاتی مانند موقعیت، ابعاد، مالکیت و دیگر مشخصات زمین است. از انواع سند زمین می‌توان به سند مشاع، سند شش دانگ، سند مفروز، سند منگوله دار، سند تک برگ و غیره اشاره کرد. هر یک از این انواع سند ویژگی‌ها و استفاده‌های خاص خود را دارند.

سند شش دانگ به عنوان یکی از معتبرترین اسناد در بین اسناد ملکی شناخته می‌شود. این سند نشان دهنده مالکیت کامل یک قطعه زمین به یک شخص است و در امور معاملاتی و حقوقی مربوط به زمین، اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد. بهتر است پیش از هر گونه معامله‌ای، با انواع سند ملکی و اعتبار آن‌ها آشنا شوید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا در انتخاب و انجام معاملات ملکی، تصمیم بهتری بگیرید و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

مراحل تبدیل قولنامه به سند تک برگ 48564
مراحل تبدیل قولنامه به سند تک برگ

🔍 ملک قولنامه ای را چگونه معامله کنیم؟

برای معامله در ملک قولنامه‌ای، ابتدا باید با شرایط و مواردی که ممکن است در این نوع معاملات پیش بیاید، آشنا شوید. مثلاً، در بعضی موارد، ساختمان‌ها در زمین‌هایی با کاربری غیرمسکونی ساخته می‌شوند که باعث می‌شود امکان ثبت و اخذ سند رسمی وجود نداشته باشد و این املاک باید به صورت قولنامه‌ای معامله شوند. همچنین، مشکلاتی مانند اجرای طرح‌های شهرداری، بافت فرسوده و … می‌تواند باعث ایجاد مشکل در اخذ سند رسمی شود.

یکی از شرایطی که در آن قولنامه نوشته می‌شود، خرید و فروش‌هایی است که ساختمان هنوز آماده تحویل نیست یا پول خریدار برای انجام معامله کامل نیست. در این صورت دو طرف طبق قولنامه به هم قول می‌دهند که این معامله صورت گیرد. برای مثال، فرض کنید شما قصد خرید زمین در محمودآباد را دارید که هنوز ساختمانی بر روی آن ساخته نشده است. در این صورت، می‌توانید با صاحب زمین یک قولنامه ببندید که زمین پس از ساخت ساختمان به شما تحویل داده خواهد شد و شما نیز به خریداری از آن متعهد می‌شوید.

پیش از انجام هر گونه معامله‌ای، بهتر است با مشاوران متخصص ملکی و حقوقی مانند مشاوران مجرب املاک سرخرود مشورت کنید تا از تمامی شرایط و ریسک‌های مرتبط با معامله آگاه شوید و تصمیم به خرید یا فروشی مطمئن‌تر بگیرید. همچنین، برای اطمینان از اینکه معامله به شکل قانونی و مطابق با شرایط حقوقی صورت می‌گیرد.

نحوه استعلام آنلاین زمین قولنامه ای:

  1. در مرورگر آدرس سامانه ثبت من (my.ssaa.ir) را وارد کنید.
  2. با کد ملی و شماره تلفن باید ثبت نام کنید.
  3. پس از ورود به سامانه، روی گزینه «اسناد رسمی» کلیک کنید.
  4. در گام بعد نوبت به انتخاب گزینه «پیگیری استعلام الکترونیک ملک» می‌رسد.
  5. اکنون کد 18 رقمی «شناسه یکتای استعلام» را وارد کنید. سپس روی «ارسال» کلیک کنید.

دقت کنید که استعلام زمین قولنامه ای تنها توسط کد ملی صاحب زمین امکان پذیر است.

فرم قرارداد قولنامه در کنار سند تک برگ 85746
فرم قرارداد قولنامه ای در کنار سند تک برگ رسمی

💼 چه مدارکی برای گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ ای لازم است؟

  1. کپی از سند مالکیت ملک (سند اولیه).
  2. اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی.
  3. نقشه ملک با مختصات UTM که توسط متقاضی تهیه شده‌ است.
  4. قولنامه یا قولنامه‌هایی که متقاضی را به مالک اولیه ارتباط می‌دهد.
  5. فرم تکمیل‌شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل Excel مربوطه.
  6. فیش بانکی که نیاز به اسکن ندارد، اما مقدار پرداختی، شماره حساب و بانک مربوطه بایستی به‌روز بررسی شود.
  7. . اصل و کپی تمامی قولنامه‌های استنادی تا به مالکی که سند به نام او صادر شده‌است، برسد (در اسناد قولنامه‌ای؛ بنچاق).
  8. اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول، دوم، سوم، صفحه حدود ملک، توضیحات و صفحات انتقالات.

این مدارک را می‌توانید در مکانی همچون کافی نت یا دفترخانه با وسایل مناسب، اسکن کرده و از طریق سی دی یا فلش بارگذاری کنید.

اراضی کشاورزی سرسبز 458644
زمین های زراعی سرسبز در مازندران

💡 چگونه برای زمین قولنامه ای سند بگیرم؟

برای گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای، ابتدا باید با داشتن مدارک لازم به حوزه یا اداره ثبتی که ملک در آن قرار دارد مراجعه کنید. در اینجا، یک هیئت رسیدگی به املاک فاقد سند وجود دارد که درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد. این هیئت شامل قاضی، رئیس اداره ثبت، رئیس اداره شهرسازی و جهاد کشاورزی می‌باشد.

برای گرفتن سند برای ملک قولنامه ای، باید دلایل خرید ملک بدون سند را توضیح دهید پس از بررسی مدارک و تحقیقات لازم، این هیئت نظر و رای خود را اعلام خواهند کرد. اگر رای به نفع شما صادر شود و تصمیم به صدور درخواست سند برای ملک قولنامه ای شما گرفته شود، سازمان اسناد و املاک این خبر را دو بار با فاصله 15 روز منتشر خواهد کرد. در این حالت، افرادی که اعتراض دارند یا ادعای مالکیت می‌کنند، می‌توانند اعتراض خود را در این فرصت مطرح کنند.

مدت زمان گرفتن سند برای زمین قولنامه ای چقدر است؟

مدت زمان گرفتن سند برای زمین قولنامه ای در ایران نیز به محل و شرایط وابسته است با این حال، معمولاً این فرآیند بین یک تا چند ماه زمان می‌برد.

فرم سند قولنامه ای 56846
نمونه ای دیگر از فرم قراراداد قولنامه ای

◀ مراحل گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای چگونه است؟

برای گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای، ابتدا باید مدارک لازم را تهیه کنید. سپس به مراحل زیر بپردازید:

  1. تهیه نقشه ملک با مختصات UTM توسط یکی از مهندسین نقشه کش نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری.
  2. تکمیل فایل Parcelmal.xls که از سوی سازمان ثبت معرفی و ارائه شده است با توجه به مندرجات و اطلاعات نقشه UTM.
  3. تکمیل فرم درخواست پذیرش و دریافت شماره ورود به سامانه در یکی از کافی‌نت‌ها یا دفاتر اسناد رسمی.
  4. ورود به قسمت تکمیل درخواست در سامانه با استفاده از شماره ورود و کد ملی.
  5. ارسال پرینت درخواست و مدارک به واحد ثبتی از طریق پست سفارشی و دریافت کد رهگیری 20 رقمی از دفتر پستی.
  6. پایان رساندن ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده.
فرم و نمونه قرارداد قولنامه ای 568468
نمونه قرارداد قولنامه ای

💲 هزینه‌های گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای

  1. هزینه ثبت قولنامه: 0.5% ارزش ملک به عنوان هزینه ثبت قولنامه دریافت می‌شود، که باید توسط خریدار و فروشنده پرداخت شود.
  2. هزینه خلافی و نوسازی: فروشنده باید هزینه‌های مربوط به خلافی و نوسازی را به شهرداری پرداخت کند.
  3. هزینه‌های دارایی: شامل هزینه‌های نقل و انتقال ملک و در صورت قبلی بودن ملک در اجاره، مالیات بر اجاره نیز شامل می‌شود.
  4. هزینه دفترخانه: این هزینه بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود و حدوداً بین ۲۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است.
نمونه فرم قرار داد قولنامه ای روی میز 658444
نمونه فرم خام قرارداد قولنامه ای

🟢 نکات حائز اهمیت برای گرفتن سند قولنامه ای

  1. امکان دسترسی به مالک یا حداقل یکی از وراث او: امکان دسترسی به مالک یا حداقل یکی از وراث او برای ارائه مدارک و بررسی از سوی مراجع ثبتی ضروری است. در صورت فوت یا مفقود الاثر بودن مالک، باید اطلاعات مربوط به ارثیه یا وراث او نیز در دسترس باشد.
  2. حضور پلاک ثبتی: برای املاکی که به دنبال دریافت سند هستند، وجود پلاک ثبتی ضروری است این پلاک به عنوان شناسه املاک در سیستم ثبتی استفاده می‌شود.
  3. رعایت شرایط قانونی: برای اخذ سند برای املاک قولنامه‌ای، باید شرایط و ضوابط قانونی مربوطه رعایت شود به‌عنوان مثال، ساختمان‌ها و زمین‌های کشاورزی و باغات باید دارای سابقه ثبت باشند.
  4. تعهد به مدارک مورد نیاز: متقاضی باید تعهد به ارائه مدارک لازم را داشته باشد و اطمینان حاصل کند که تمامی مدارک مورد نیاز برای درخواست سند آماده و قابل ارائه باشند.
  5. پیگیری دقیق: پیگیری دقیق از مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت سند املاک قولنامه‌ای اهمیت دارد تا هر گونه مسائل یا اشکالات ممکن در این مراحل به‌طور سریع حل شود.
زمین باغی سرسبز 5641
زمین باغی سرسبز در زیر آسمان آبی

📝 تنظیم سند برای خانه قولنامه ای، چرا الزامی است؟

گرفتن سند برای خانه‌های قولنامه ای یک موضوع بسیار حیاتی است که از آن باید به‌دقت پیروی کرد. در بسیاری از موارد، در قولنامه تاریخ و زمان دقیق مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی برای اخذ سند ملک قید می‌شود. اما ممکن است فروشنده در زمان مقرر برای انجام این اقدامات آماده نباشد یا به دلایل دیگری اقدام نکند. در چنین شرایطی، خریدار می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست الزام به تنظیم سند را به قاضی ارائه دهد. این اقدام می‌تواند در مواقعی که ملک دارای خلافی یا اختلافات حسابی باشد، بسیار مهم و ضروری باشد.

همچنین، در صورت افزایش قیمت ملک و عدم تمایل فروشنده به فروش به قیمت توافقی، خریدار می‌تواند با ارائه فرم ارزش منطقه‌ای ملک از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به همراه دادخواست، موضوع را به دادگاه ارائه دهد. در ضمن، توجه به مواردی مانند خلافی‌ها و پیشروی‌ها، موضوعاتی است که در اخذ سند برای خانه قولنامه‌ای باید به آنها توجه کرد. به عنوان مثال، وجود خلافی‌ها و پیشروی‌ها ممکن است برای مالک جدید مشکل‌ساز شود.

زمین سرسبز در کنار کلبه چوبی 45864
زمین سرسبز در ییلاق شمال زیبا

📚 جمع بندی

در این مقاله، سعی شد به بررسی مراحل و مدارک مورد نیاز برای گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای پرداخته شود. اهمیت اخذ سند برای این نوع املاک و نکات کلیدی در این رابطه بررسی شد. اطلاعات ارائه شده می‌تواند به افرادی که در فرآیند خرید یا فروش املاک قولنامه‌ای درگیر هستند، کمک کند تا بهتر و با اطمینان بیشتری این فرآیند را طی کنند.

1 دیدگاه

  1. آمنه
    1403-05-02
    | پاسخ
    | پاسخ

    ممنونم بابت اطلاعات دقیقتون

ارسال دیدگاه