کاخ تمیشان کجاست | آدرس دقیق | تاریخچه | معماری | زمان بازدید

1402-10-29
0 دیدگاه
برگ های پاییزی و درختان در کنار قصر تمیشان در مازندران 874687

 آیا می‌دانید کاخ تمیشان چه تاریخچه‌ای دارد و چگونه شکل گرفته است؟ کدام اتفاقات تاریخی و فرهنگی در کاخ تمیشان رخ داده که آن را به یک نماد مهم تبدیل کرده‌اند؟ اگر جوابتان خیر است، با ما همراه باشید تا در ادامه به شما اطلاعات جذاب و مفید دربارهٔ کاخ تمیشان ارائه دهیم.


کاخ تمیشان کجاست؟

کاخ تمیشان، یک جواهر تاریخی در فرازهای زیبای استان مازندران، در فاصله 9.9 کیلومتری شهر رویان قرار دارد برای راحتی در دسترسی به این جاذبه فرهنگی، ابتدا به شهر نور سفر کنید و سپس از آنجا به مسافت 3.5 کیلومتری، به سمت شرق حرکت کنید.

آدرس دقیق کاخ تمیشان: استان مازندران، 9.9 کیلومتری شهرستان رویان، بنای تاریخی تمیشان

آدرس دقیق تمیشان نور روی نقشه 4864687
برای دستیابی به آدرس دقیق کاخ تمیشان روی نقشه کلیک کنید.

معرفی کاخ تمیشان

این بنای تاریخی در فهرست جاذبه های گردشگری مازندران به شمار می‌آید کاخ تمیشان یا همان کاخ اشرف پهلوی است این کاخ به همراه زیبایی معماری، با محیطی مجلل و دلفریب اطراف دریای خزر همراه شده است این جاذبه، با چشم‌اندازی مسحورکننده از باغ زیبا و دریا، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند. این بنا از یک ساختار اصلی، حیاط بزرگ با پوشش گیاهان متنوع، اتاق‌های پذیرایی مجلل، حمام و سرویس بهداشتی تشکیل شده است که مجموعه‌ای کامل و بی‌نقص را ارائه می‌دهد. نکته‌ی جالب این است که برخی حواشی حکایت می‌کنند که در حمام این کاخ، شیر به جای آب به کار رفته و خواهر شاه، اشرف الملوک از این شیر برای استحمام استفاده می‌کرده است.

نام دیگر کاخ تمیشان: کاخ اشرف پهلوی

قصر تمیشان، یکی از جاهای دیدنی مازندران 486979
چهره متفاوت از ارتفاعات کاخ تمیشان در میان سرسبزی ها

تاریخچه کاخ تمیشان

این کاخ، با سابقه‌ای که به دوره سلطنت اول و دوم پهلوی بازمی‌گردد، تحت دستور اشرف الملوک، خواهر محمدرضا شاه، ساخته شده است. این بنا به نام “کاخ اشرف” نیز شناخته می‌شود، اما در طول زمان، به مرمت و بازسازی‌های مختلفی افتخار کرده و در نهایت به نام “تمیشان” شناخته می‌شود. پس از انقلاب اسلامی، کاخ تمیشان به مالکیت بنیاد مستضعفان منتقل شد در سال ۱۳۶۸، با تلاش‌های فراوان نماینده مردم شهر رویان، این بنا به دانشگاه ترتبیت مدرس واگذار شد و برای تکمیل پروژه‌های پژوهشی به کار گرفته شد. در حال حاضر، کاخ تمیشان زیر نظر نیروی دریایی و منابع طبیعی شهر نور فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که تحت مدیریت بنیاد جانبازان قرار دارد، به ارائه خدمات مختلف می‌پردازد در گذشته، این بنا به عنوان محل استراحت خواهر شاه و خانواده اشرافی بوده است، اما امروزه به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می‌شود.

مشخصات کاخ تمیشان:

  • کاخ تمیشان برای چه دوره ای است؟ دوره سلطنت اول و دوم پهلوی
  • به دستور چه کسی کاخ تمیشان ساخته شد؟ اشرف الملوک، خواهر محمدرضا شاه
  • سال واگذاری کاخ به دانشگاه ترتبیت مدرس: پس از انقلاب در سال 1368
نماسی ساختمان سیمان سفید قصر تمیشان، یکی از جاهای دیدنی رویان 46877
نمای ساختمان شکل و پلاکنی در کنار محوطه سازی سبز کاخ تمیشان

فضای بیرونی و داخلی تمیشان

این کاخ با مساحت 400 هکتار، شامل یک بنای اصلی و یک ساختمان کوچک‌تر همراه با یک باغ و حیاط بزرگ است بنای اصلی به شکل مدور و پلاکنی ساخته شده است و از نمای دریای خزر بهره‌مند است. با ورود به کاخ تمیشان، ابتدا به حیاط و باغ زیبا و سرسبز خواهید پیوست، سپس با یک بنای اصلی مدور و یک ساختمان کوچک‌تر روبرو می‌شوید که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند.

ویژگی های قصر تمیشان:

  • مساحت: 400 هکتار
  • بنا: مدوری شکل و پلاکنی

فضای بیرونی

فضای بیرونی کاخ نیز از زیبایی و مدرنیته معماری تمیشان بهره‌مند است حیاط و باغ این کاخ با مسیرهای سنگ‌فرش شده، ساختمان مدور و سبزیجات فراوان، یک تجربه خیره‌کننده را به شما ارائه می‌دهد. امکانات متنوعی همچون اصطبل، استخر، محل نگهبانی، و آب‌نمای زیبا، تجربه اقامت در کاخ را بهتر و کامل‌تر می‌کنند. نمای بیرونی کاخ با استفاده از مصالحی همچون آجر، سیمان و گچ ساخته شده و ترکیب رنگ سفید و آجرهای قهوه‌ای خوشرنگ، زیبایی کاخ را تاکید دو چندان می‌کند. در ارتفاع بالای ساختمان، شیروانی بزرگ به همراه ستون‌های هرمی، زیبایی و شکوه به این کاخ می‌بخشد.

مصالح نمای بیرونی قصر تمیشان:  آجر، سیمان و گچ ساخته شده

فضای داخلی

وارد فضای داخلی کاخ شوید، شاهد یک اتاق پذیرایی مجلل و لوکس خواهید بود که با مصالح خاص و دکوراسیون‌های زیبا تزئین شده است این محل با لوکس‌ترین وسایل و دکوراسیون‌ها مشخص است که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. بخش‌های دیگری نیز مانند استراحتگاه دربار شاه، حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه کامل و مدرن، تجربه اقامت را تکمیل می‌کنند.

درختان و چمن های سرسبز قصر تمیشان رویان 4968654
درختان و چمنزار های سرسبز در کنار تمیشان همیشه ماندگار

زمان مناسب بازدید از کاخ تمیشان

تا چندین سال گذشته، این بنا برای عموم باز بوده و از ساعت 12 بعد از ظهر تا 24 شب قابل دسترسی بوده است اما امروزه به علت داشتن کاربری علمی پژوهشی، امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد. با این حال، علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند این بنا را از بیرون فنس‌ها مشاهده کرده و عکس‌برداری انجام دهند. اما لازم به ذکر است که اکنون این مجموعه تعطیل شده است و امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد.

برگ های پاییزی و درختان در کنار قصر تمیشان در مازندران 874687
زیبایی رنگ های پاییزی در کنار ساختمان تمیشان

جاهای دیدنی اطراف کاخ تمیشان

در اینجا، برخی از جاذبه‌های دیدنی اطراف قصر تمیشان را برای شما معرفی کرده‌ایم.

جنگل سرسبز و مرتفع در رویان
درختان بلند قامت سرسبز جنگل رویان، یکی از جاهای دیدنی مازندران
آبشار ونوش و سرسبزی اطراف آن، یکی از جاهای دیدنی محمودآباد 4687468
آبشار زیبای رویایی در کنار درختچه های سرسبز ونوش

1. آبشار ونوش:

آدرس دقیق آبشار ونوش: 10 کیلومتری غرب شهرستان نور

2. پارک جنگلی نور:

آدرس دقیق پارک جنگلی نور: 4.4 کیلومتر یا 10 دقیقه فاصله از تمیشان

پارک جنگلی سرسبز نور، یکی از جاهای دیدنی مازندران 45854
سرسبزی درختان تنومند پارک جنگلی نور

3. ساحل دریای نور:

آدرس دقیق ساحل دریای نور: 3 کیلومتری از بنای تاریخی تمیشان

موج های خشمگین دریای نور در زیر آسمان ابری مازندران 468748
ساحل مواج دریای نور در زیر آسمان ابری

ارسال دیدگاه