معرفی شهر محمودآباد و لوکیشن دقیق 📍مناطق گردشگری خاص 🏝️که تا الان نرفته اید.

1401-10-02
0 دیدگاه
پیچ و خم مسیرسرسبزجنگل بونده

 

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “


شهر محمودآباد،  جواهری در آغوش جنوب دریای خزر، با تماشای آب‌ها و آسمان‌های خود، دل‌ها را به نغمه‌هایی آرام می‌لرزاند. این شهر، با شالیزارهای سبز و شورانگیز ، ایران را به یکی از قطب‌های تولید برنج متمایز کرده است.

آب و هوای معتدل شهر، در اوج گرمای تابستان، لطافت خود را به مسافران هدیه می‌دهد. در دل بهار و پایان تابستان، شهری که به یادآور فصول است، با هوایی مطبوع و طبیعتی پراز شادابی میلیون‌ها دل را به خود جذب می‌کند.

شهر محمودآباد، نه تنها به تاریخچه کشاورزی و برنج‌های خود افتخار می‌کند، بلکه با سوغاتی‌های لذیذ، از جمله برنج درجه یک و ماهی‌های تازه، سفر کنندگان را به دنیایی از طعم و لحظات لذت‌بخش دعوت می‌کند.

با هر خیابان، با هر ساحل در کنار دریا، شهر محمودآباد، زیبایی و اصالت خود را به دل میهمانان خود هدیه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: روستای بیشه کلا کجاست؟ | آب و هوا | غذای محلی + صنایع دستی

نماب شهر محمودآباد از بالا 496849685
نمایی از شهر سرسبز و وپر مخاطب محمودآباد

📜تاریخچه محمودآباد

تاریخچه شهر محمودآباد، به عنوان وارث و جانشین منطقه اهلم واقع در مجاورت روستای تاریخی و دیدنی اهلم، یک داستان فرهنگی و تاریخی با شاخه‌های مختلف است. شهر محمودآباد از دوران قاجاریان به عنوان یک بندر مهم برای شهر آمل شناخته می‌شد ولی شکوه و رونق واقعی این شهر با دوره ناصرالدین‌شاه به طراحی و اجرای زیبا و مدرن ترازو گذاشته شده است.

قبل از دوره ناصرالدین‌شاه، منطقه‌ای که اکنون شهر محمودآباد در آن قرار دارد، تنها دارای یک امامزاده و راه ساحلی شاه بود. اما با ورود حاج محمدحسن خان اصفهانی، این شهر زندگی جدیدی پیدا کرد. حاج محمدحسن خان اصفهانی در زمان ناصرالدین‌شاه، با احداث بناهای مدرن، کاروانسراها، مساجد، راه‌آهن، ساختمان‌های تجاری و مسکونی، به شهر محمودآباد زندگی و شکوهی دیگر بخشید.

شهر محمودآباد با طراحی‌های معماری زیبا و بناهای مذهبی و اجتماعی، به مرکزی فرهنگی و اقتصادی تبدیل شد. امامزاده‌ها، کاروانسراها، و مساجد نمادهایی از زندگی مذهبی و اجتماعی شهر بودند. راه‌آهن و ساختمان‌های تجاری نشان از رشد اقتصادی و تجارت در این شهر دارد.

دوران شکوه محمودآباد: دوران ناصرالدین شاه توسط حاج محمدحسن خان اصفهانی

تاریخچه کهن از محمودآباد 56854898
تاریخچه دور و دراز محمودآباد

🎊آداب و رسوم محمودآباد

شهر محمودآباد با طوایف متعددی از جمله نوری، لاریجانی، فیروزکوهی، ترک، کرد، و محمودآبادی که در آن ساکن هستند، یک تنوع فرهنگی غنی دارد. هر یک از این طوایف با آداب و رسوم خاص خود، زندگی مشترک و اصول مشترکی را در این شهر به اشتراک می‌گذارند.

یکی از مهمترین مراسم‌های محلی، شب سیزده تیرماه است که در این شب، مردم با آماده کردن سیزده نوع تنقلات مختلف، جشن می‌گیرند. این مراسم محلی به نام “تیرماه سیزده شو” هم شهرت یافته است. پس از شام، مردم فال حافظ می‌گیرند و این شب را با جشن و اهدای هدایا به کودکان همسایه و رهگذران جشن می‌گیرند.

یکی دیگر از رسومات جالب شهر محمودآباد، مراسم “مادرمه” است که به معنی “قدم‌بخیر” است. در این مراسم، یک نفر با استخاره انتخاب می‌شود و با داشتن قرآن، سبزه، آینه، و آب وارد اتاق‌ها می‌شود. این مراسم نمادی از برکت و خوشبختی برای خانواده‌ها است.

شب چهارشنبه سوری نیز یکی از مراسمات مهم در شهر محمودآباد است. در این شب، پختن آش با ترشی به منظور رفع رنج و کسالت در چهارشنبه سوری انجام می‌شود. این مراسمات نشان از ارتباط نزدیک مردم با فرهنگ و سنت‌های محلی دارد و زندگی اجتماعی را در این شهر بسیار جذاب و پویا می‌سازد.

رسومات شهر محمودآباد

  • تیرماه سیزده شو
  • مارمه
  • چهارشنبه سوری
مراسم مارمه در محمودآباد 4968549854
مراسم مارمه، از رسومات دیرینه مردمان محمودآباد

💰📈اقتصاد محمودآباد

شهر محمودآباد یک نقطه مهم در نقشه اقتصادی ایران است که بر اساس مواردی از قبیل ماهیگیری، گردشگری، سرمایه‌گذاری و کشاورزی به رشد و توسعه پویایی دست یافته است.

کشاورزی این شهر، با شالیزارهای حاصلخیز، آن را به یکی از مهمترین مراکز تولید برنج در ایران و حتی جهان تبدیل کرده است. برنج‌های معروفی چون دم‌سیاه، طارم عطری، نعمت، ندا و فجر از این منطقه به بازار عرضه می‌شوند. همچنین، مرکبات نیز جزء محصولات کشاورزی برجسته این شهر محسوب می‌شوند.

فعالیت‌های ماهیگیری نیز در شهر ساحلی محمودآباد، از طریق پرورش و صید ماهی، به یک منبع امرار و معاش برای جمعیت محلی تبدیل شده است.

گردشگری به دلیل موقعیت ساحلی، شهر را به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران تبدیل کرده است. این وضعیت باعث رونق بخش‌های مختلف اقتصادی شده، از جمله خریدوفروش املاک و ساخت ویلاها زیرا برخی از مهمترین مشاغل مردم شهر به خریدوفروش ویلاها و املاک مرتبط با گردشگری اختصاص دارد.

صنایع دستی مانند لیم بافی، سبدبافی، تولیدات چوبی و سفالگری نیز نقش مهمی در اقتصاد شهر داشته و به عنوان صنایع مشهور شهر محمودآباد به حساب می‌آیند. این صنایع دستی، علاوه بر حفظ هویت فرهنگی، به توسعه اقتصادی این شهر کمک بسیاری می‌کنند.

با این تنوع در قطب‌های اقتصادی مختلف، محمودآباد به عنوان یک نقطه مهم در نقشه اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

مشاغل مردم شهر محمودآباد

  • کشاورزی
  • ماهی گیری
  • گردشگری
  • خرید و فروش املاک
  • ساخت صنایع دستی
زمینهای کشاورزی در محمودآباد 4685464896
کشاورزی از مشاغل پردرآمد محمودآباد

🌧️آب و هوای محمودآباد

شهر محمودآباد با آب و هوای مرطوب و معتدل خود، یک شهر دلپذیر و دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان است. این شهر، تحت تأثیر مستقیم دریای خزر قرار گرفته و در روزهای گرم تابستان، هوای شهر شرجی می‌شود اما در ابتدای بهار تا اواخر شهریور، آب و هوا بسیار معتدل و لطیف است که زمانی عالی برای گشت‌و‌گذار در نوار ساحلی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، در فصل‌های پاییز و زمستان، هوا سرد می‌شود و با بارش‌های فراوان، سطح جاده‌ها لغزنده خواهد بود. این ویژگی‌های آب و هوایی باعث جذب گردشگران در تمام فصول سال شده و محمودآباد به عنوان یک شهر ساحلی مازندران همواره بازدیدکنندگان خود را به استقبال می‌پذیرد.

بهترین فصل سفر به محمودآباد

بهار و اواخر تابستان

🍪سوغات محمودآباد

سوغاتی‌های محمودآباد از جمله بهترین و مشهورترین هدایا برای علاقه‌مندان به این منطقه هستند. برنج درجه یک، که از شالیزارهای حاصلخیز این شهر به دست می‌آید، به عنوان یکی از محصولات برتر و معتبر این شهر شناخته می‌شود. ماهی‌های تر و تازه نیز جزء بهترین سوغاتی‌های دریایی محمودآباد هستند و تازگی و کیفیت بالای آنها مورد توجه مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

علاوه بر این خوراکی‌های لذیذ، ترشی‌های محلی، مربای پرتقال، شربت بهارنارنج و انار جنگلی از دیگر لذت‌های محمودآباد هستند که با طعم خاص و منحصر به فرد خود، سفری لذت‌بخش را تکمیل می‌کنند. همچنین، کلوچه و شیرینی‌های محلی نیز جزء سوغاتی‌های مورد علاقه‌ی گردشگران هستند.

سوغاتی‌های دست ساز نیز جزء جذابیت‌های محمودآباد محسوب می‌شوند. کلاه حصیری، ظروف چوبی با نقوش محلی، گلیم یا جاجیم با طراحی زیبا و حتی سازهای کوچک چوبی، هدایا و یادگارهای منحصر به فردی از سفر به این شهر را ارائه می‌دهند. این اشیاء همچنان علامتی از فرهنگ و هنر محلی را به همراه دارند و جزء خاطرات خوب سفر گردشگران می‌شوند.

 

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “


نمایی از شهرستان محمودآباد در کناردریای خزر
آب و هوای بکر و دلپذیر شهر محمودآباد در جوار دریای خزر

سوغات محمودآباد

  • برنج
  • ماهی
  • ترشی
  • مربای پرتغال
  • شربت بهارنارنج
  • انار جنگلی
  • سازه های دست ساز
ماهی های تازه صید شده در محمودآباد 785747
ماهی های تازه صید شده از سوغات پرطرفدار محمودآباد

🍛غذاهای محلی محمودآباد

  • خورشت سیر انار
  • نازخاتون
  • باقالا وابیج
  • کدو بره
  • بشته واش
  • مالابیج
  • بیج بیج
  • کئی پلا
ماهی پخته شده برای مالابیج در کنارلیمو تزیین شده 41854984
مالابیج از غذاهای لذیذ شمالی

🍽️رستوران های محمودآباد

  • رستوران هودین
  • رستوران چاشت
  • رستوران نارنجستان
نمایی از فضای داخلی رستوران نارنجستان 4154165896
تجربه شبی به یادماندنی در رستوران نارنجستان

🛍️مراکز خرید محمودآباد

  • مرکز خرید سیمرغ، باکو در محمود آباد
  • بازار سنتی محمود آباد یا بازار الغدیر
  • بازار بزرگ محمود آباد
  • پاساژ شرکا محمود آباد
  • پاساژ قرض‌الحسنه محمود آباد
  • فروشگاه ایران مارکت
  • پاساژ خسروی محمود آباد
  • بازار ساحلی قائم
  •  پوشاک شی شی (shi shi)
  • فروشگاه خانه و کاشانه محمود آباد
فضای داخلی مرکر خرید محمودآباد 541968419684968
مراکز خرید لوکس محمودآباد برای خریدی مطمئن

🏝️جاهای دیدنی محمودآباد

  1. تپه‌های باستانی سرخرود
  2. آبشار آب پری
  3. پیست اسکیت سرخرود
  4. امامزاده قاسم (ع) محمودآباد
  5. روستای لاویج
  6. مجتمع سیمرغ
  7. شهربازی رویاها
  8. سقانفارهای عبدالله‌آباد و گلیرد
  9. پارک های محمودآباد
گذر جریان آب در لا به لای سنگ ریزه های آبشار آب پری
گذر جریان آب در لا به لای سنگ ریزه های آبشار آب پری
اسکیت سواری با تجهیزات در پیست اسکیت سرخرود
اسکیت سواری حرفه ای در پیست اسکیت سرخرود

🌄تپه‌های باستانی سرخرود

از جذاب ترین جاهای دیدنی سرخرود، تپه‌های باستانی سرخرود است که قدمت آن‌ها به دو هزار  سال پیش باز می‌گردد. این تپه های باستانی که در چند قرن اخیر نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است و یادگار دوران ساسانیان میباشند ، در سال 1390 به ثبت ملی نیز رسیده است. برای رسیدن به این اثر تاریخی باید به جنوب شهر سرخ رود بروید که به نام تپه‌های قلاع کتی معروفند.  شکوه، زیبایی و عظمت تپه‌های قلاع کتی آنقدر چشمگیر است که از آن با نام تخت جمشید مازندران یاد می‌شود.تپه قلاع کتی به واسطه ساختارش که میتوانستند تا کیلومترهای دورتر را از بالای آن دید بزنند در دوران ساسانیان و اشکانیان  وهمچنین دوره قاجاریه به عنوان تپه ای نظامی برای مرزبانی مورداستفاده قرار میگرفت.

وسعت این تپه ها به3000متر میرسد که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران میباشند. اگر به مازندران و شهر محمود آباد سفر کردید، تماشای این تپه‌های باستانی را از دست ندهید.

آدرس تپه‌های باستانی سرخ رود:

استان مازندران، شهر محمودآباد، جنوب سرخ رود، تپه‌های باستانی سرخ رود

تپه قلاع کتی،یادگار دوران ساسانی 4874184
تپه قلاع کتی،یادگار دوران ساسانی

 

امامزاده قاسم (ع) محمودآباد

امامزاده قاسم (ع)، یک بنای متبرکه در قلب مرکز شهر محمودآباد و در نزدیکی ساختمان شهرداری قرار دارد. این مکان معنوی و مذهبی محبوب بین دو مدرسه واقع شده و دسترسی به آن از حیاط مدارس صورت می‌گیرد. در گذشته، امامزاده قاسم (ع) محل شهادت امامزاده قاسم (ع) بوده و بعد از شهادت، بومیان منطقه او را در همین مکان به خاک سپرده‌اند. امروزه، این مکان جایگاه ویژه‌ای در قلوب مردم محلی و روستاییان این منطقه دارد و مراسمات عزاداری و مذهبی متعددی در این مکان برگزار می‌شود.

آدرس امامزاده قاسم (ع) محمودآباد:

استان مازندران، محمودآباد، خیابان آزادی، بسیج، بین دریا3/1 و 6/2

ورودی درب امامزاده قاسم محمودآباد با نمای سبز رنگ
امامزداه قاسم محمودآباد، رنگ و بوی خدا و معنویت

🏬سرای گردشگری سیمرغ

سرای گردشگری سیمرغ در جنب کنار گذر غربی مسیر محمود آباد به نور و با طراحی منحصر به فرد، از بهترین مکان‌های تفریحی و گردشگری در کشور شناخته می‌شود. این مجموعه دارای امکانات متنوعی از جمله هایپرمارکت، شهربازی،پردیس سینمای مدرن، رستوران‌های ایرانی و سنتی، فودکورت با برترین برندهای فست‌فود و کافه، شهرکتاب، خانه‌بازی، بیلیارد، گیم نت و فروشگاه‌های مدرن است؛ ازجمله با وجود یک پارکینگ روباز بزرگ، نگرانی برای پیدا کردن جای پارک ندارید.

بیشتر بخوانید:10مرکز خرید محمود آباد | آدرس دقیق | عکس

آدرس مجتمع گردشگری سیمرغ:

استان مازندران، محمود آباد، به سمت نور جنب کنار گذر غربی، خیابان آزادی

مرکز خرید سیمرغ با طراحی زیبا 4212142
مرکز خرید سیمرغ با طراحی منحصر به فرد
نمایی از آب نمای شفاف پرآب با رنگ سفیدو آبی محوطه دلنشین مجتمع سیمرغ محمودآباد
نمایی از آب نمای شفاف محوطه دلنشین مجتمع سیمرغ محمودآباد
نمایی از مغاره های لوکس و طراحی مدرن طبقه اول مجتمع سیمرغ محمودآباد
درخشش مغازه های ریز و درشت طبقه اول مجتمع سیمرغ محمودآباد
نمایی از مغازه های طبقه اول و دوم مجتمع سیمر غ محمودآباد
تفریح و گردش مسافران در مجتمع سیمرغ محمودآباد

🎡شهربازی رویاها🎢

سرزمین رویاها یک پلاژ تفریحی برای همه افراد، از بزرگسالان تا کودکان، با بهترین اسباب بازی‌ها و وسایل سرگرمی از سرتاسر دنیا است. سینمای 6 بعدی این شهربازی جزء مکان‌های پربازدید است و با افکت‌های صوتی و تصویری زمانی که جسم در حرکت است، هیجان فوق‌العاده‌ای را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.قطار کرم میوه و انواع پشمک‌ها نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. سقوط آزاد با ارتفاع سرسام‌آور و سیستم سقوط آزاد سه گام، یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین بازی‌های این شهربازی محسوب می‌شود. همه افراد، از جوانان تا بزرگسالان، از این تجربه مهیج لذت می‌برند. علاوه بر این، وسایل ساده‌تری نظیر سرسره‌ها، چرخ و فلک‌ها و انواع بازی‌های سرگرم‌کننده دیگر نظیر پاندول فضایی، ماشین کوهستان، برج مبارز، سفینه فضایی نیز در اینجا یافت می‌شوند. سرزمین رویاها یک مقصد تفریحی و هیجان‌انگیز برای تمامی افراد است، که با امکانات منحصر به فرد خود، لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

تفریحات شهربازی رویاها:

سینمای 6 بعدی، قطار کرم میوه، سقوط آزاد، سرسره‌ها، چرخ و فلک‌ها ، پاندول فضایی، ماشین کوهستان، برج مبارز، سفینه فضایی 

ورودی شهربازی رویاهای محمودآباد 847418
ورودی شورانگیز شهربازی رویاهای محمودآباد
طراحی های کارتونی و رنگارنگ دیوارهای شهربازی رویاها
طراحی های کارتونی و کودکانه دیوارهای شهربازی رویاها

سقانفارهای عبدالله‌آباد و گلیرد

استان مازندران با جنگل‌ها و دریای خزر، یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایران است. شهرستان محمودآباد دارای دو سقانفار تاریخی به نام‌های عبدالله‌آباد و گلیرد است که از دوره قاجاریه باقی‌مانده‌اند و از جاذبه‌های تاریخی ارزشمندند. این سقانفارها به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده‌اند و با ساختار چوبی و دو طبقه‌ی خود، تجربه‌ی جالبی برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. پس از بازدید از این آثار تاریخی، می‌توانید از ساحل شنی سرخرود و تالاب سرخرود که در فصل زمستان مهاجرتگاه پرندگان است، لذت ببرید. این سفر شما را به مازندران با جاذبه‌های بکر و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی جذاب‌تر می‌کند.

رنگ و بوی خانه های روستایی با سقانخانه چوبی عبدالله و گلیرد
رنگ و بوی خانه های روستایی با سقانخانه چوبی عبدالله و گلیرد

🏢مجتمع تفریحی شرکت نفت

مجتمع تفریحی ورزشی شرکت نفت در شهر محمودآباد، به عنوان یک مقصد بزرگ و فراگیر، به بالغ بر 180 هزار کارمند شرکت ملی نفت ایران خدمات ارائه می‌دهد. این مجتمع نه تنها به کارمندان امکان اقامت فراهم می‌آورد، بلکه با ارائه امکانات ورزشی و تفریحی، کیفیت سفرآنان را بهبود می‌بخشد.

با مساحتی بیش از 1،165،000 متر مربع، این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین مرکز خدمات رفاهی فرهنگی و ورزشی برای کارکنان شرکت نفت معتبر است. با 509 واحد اقامتی شامل برج‌ها و ویلاها، این مجتمع امکان اقامت مطلوب را فراهم می‌سازد.

مجتمع دارای 4 رستوران با منوی غذای متنوع و باکیفیت است. رستوران برج‌ها با دو سالن و ظرفیت 700 نفر و رستوران ویلاها با گنجایش 270 نفر، امکان پذیرایی از کارمندان و مهمانان را فراهم می‌کند. این امکانات تفریحی و رفاهی به کارمندان فرصتی فراهم می‌آورد تا در کنار کار، از لحظاتی خوش در محیطی دلپذیر بهره‌مند شوند.

 

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “


سرسره های رنگی در جلوی مجتمع تفریحی شرکت نفت 46854641
سرسره های رنگی، تفریحی نوستالژی برای کودکان دلبندتان در مجتمع تفریحی شرکت نفت
مجتمع تفریحی شرکت نفت در کنار دریاچه مصنوعی 54641658
سایه ساختمان بلند قامت مجتمع تفریحی شرکت نفت بردریاچه مصنوعی
مجسمه های اسب در ورودی مجتمع تفریحی شرکت نفت 4685465849685
ورودی با شکوه ساختمان پرصلابت مجتمع تفریحی شرکت نفت

🌊سواحل محمودآباد که نباید از دست دهید

به طور حتم دریا و ساحل یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مسافران از سراسر ایران به شهرستان محمود آباد سفر می‌کنند. این شهر با سواحل بی نظیر وهمچنین تفریحات آبی منحصربه فرد افراد زیادی را تشویق به دیدن می کند. درادامه با ما همراه باشید تا 6 ساحل برتر محمودآباد را معرفی نماییم.

  1. ساحل دارایی
  2. ساحل پارک ملت محمودآباد
  3. ساحل مرمر محمودآباد
  4. پلاژ خط آهی محمودآباد
  5. ساحل خشت سر
  6. ساحل پشت سپاه

 

ساحل شنی مرمر زیستگاه صدف های چندهزار ساله
ساحل شنی مرمر زیستگاه صدف های پرچین

ویدیو تعدادی از آپارتمان ها و ویلا ها در محمودآباد

 

 

 

🏞️پارک های محمودآباد

🌳3 جنگل معروف محمودآباد

جنگل پاییزی اهلم در حصار مه
جنگل پاییزی اهلم در حصار مه

پارک جنگلی تشبندان

تشبندان یکی از پارک‌های جنگلی و جاهای دیدنی محمودآباد است که مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران به شمار می‌رود. این پارک مساحتی بیش از ۴۵ هزار متر مربع دارد و به چند بخش تقسیم می‌شود. از جمله بخش‌های پارک جنگلی تشبندان می‌توان از کیجاوزان، آقاشهر، قلعه جنگل بائوده و وزونره نام برد.

آدرس جنگل تشبندان:

استان مازندران، شهرستان محمود آباد، شرق جاده آمل، نرسیده به کلوده، جنگل تشبندان.

 

سایه افکنی درختان بلندقامت در جنگل تشبندان
سایه افکنی درختان بلندقامت در جنگل تشبندان
درخشش نور خورشید در شاخ و برگ درختان جنگل بونده
درخشش نور خورشید در شاخ و برگ درختان جنگل بونده

🖼️گالری عکس جاذبه های محمودآباد

پرندگان مهاجر در تالاب سرخرود 49854984854
میزبانی تالاب سرخرود از پرندگان مهاجر
جنگل بونده در مه بهاری 4949685
جنگل بونده غرق در مه بهاری
نمایی از روستای لاویج در جوار پوشش گیاهی سرسبز 7874854745
نمایی از روستای لاویج در جوار پوشش گیاهی سرسبز
مسیر پیاده روی در پارک جنگلی طاهباز محمودآباد
مسیر پیاده روی در پارک جنگلی طاهباز محمودآباد
غروب تماشایی آفتاب در روستای اهلم 96854154
غروب تماشایی آفتاب در روستای اهلم
قو های مهاجر شناور در آب های تالاب سرخرود 41984685
قو های مهاجر شناور در آب های تالاب سرخرود

ارسال دیدگاه