روستای زرداب سرخرود کجاست | آدرس + سوغات + عکس

1402-09-12
0 دیدگاه
روستای سرسبز زرداب 3564642220

روستای زرداب یکی از جواهرهای طبیعی در بخش سرخرود واقع در شهرستان محمودآباد است. این روستا با آب و هوای خاص خود، سبزی های فراوان و چشم‌اندازهای زیبا، همواره مقصدی محبوب برای گردشگران و مسافران بوده است. زرداب با فرهنگ و آداب محلی خود، هر ساله میزبان مهمانانی از سرتاسر نقاط کشور می‌شود. این روستا از لحاظ امکانات گردشگری نیز به طور کامل مجهز است. اقامتگاه‌های متنوع و خدمات مهمان‌نوازی باعث شده تا گردشگران از اقامتی راحت و لذت‌بخش برخوردار شوند. همچنین، مسیرهای طبیعی و تفریحی در اطراف روستا، امکانات ورزشی و تفریحی را فراهم کرده و به گردشگران این امکان را می‌دهد تا از فعالیت‌های خارج از اتاق اقامت لذت ببرند. زرداب شهر سرخرود با آثار تاریخی و فرهنگی خاص خود، گردشگران را به سفری در گذشته دعوت می‌کند. علاقه‌مندان به شناخت فرهنگ محلی و سنت‌های مردمان این منطقه در موزه‌ها و نمایشگاه‌های محلی مطالعه کرده و از زندگی روستایی بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری مازندران

ارتفاعات سرسبز روستای زرداب سرخرود 31564654530
انبوهی از پوشش گیاهی سرسبز در ارتفاعات روستای زرداب

روستای زرداب سرخرود کجاست؟

در دل شهرستان محمودآباد، روستای زرداب سرخرود به عنوان یکی از گوناگون‌ترین و معروف‌ترین نقاط استان مازندران شناخته می‌شود. این روستا که در بخش سرخرود واقع شده، با جلب توجه گردشگران به دلیل فراوانی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، به یک مقصد بی‌نظیر تبدیل شده است. رودخانه‌های پرآب و کوهستان‌های سبز اطراف زرداب، این منطقه را به یک پارچه هنری تبدیل کرده‌اند. روستا از سمت شمال به ابوالحسن‌آباد، از سوی شرق به احمدآباد کلیج و علوی‌کلامیر، از سوی جنوب به تازه‌آباد، کنس مرز و میرده سفلی، و از سوی غرب به عبدالله‌آباد، علی‌آباد، اسکنده و وازیک هم‌مرز است. محیط دل‌نشین و همسایگان چندگانه این روستا، زرداب را به عنوان یک مقصد آرامش‌بخش و دلپذیر برای گردشگران علامت‌گذاری کرده‌اند. از پیاده‌روی در مسیرهای سرسبز گرفته تا بازدید از جاذبه‌های تاریخی، زرداب هر سلیقه‌ای را در خود جا داده و تجربه‌ی خاصی از سفر را ارائه می‌دهد.

فاصله روستای زرداب تا مهم ترین مراکز اطراف: 

  • فاصله روستای زرداب تا مرکز بهداشتی درمانی عبدالله آباد: 3 کیلومتر
  • فاصله روستای زرداب تا مرکز خرید دی: 50.5 کیلومتر
  • فاصله روستای زرداب تا هایپر مارکت حسنی: 6.6 کیلومتر
آدرس دقیق روستای زرداب 215684654
برای مشاهده آدرس دقیق روستای زرداب روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه روستای زرداب سرخرود

تاریخچه و نامگذاری زیبا و جذاب روستای زرداب، یک داستان خاص و متفاوت را پشت سر گذاشته است. اغلب بومیان این منطقه، این روستا را با نام “زرداو” یا “زردو” شناخته‌اند. اما جالب است بدانیم که این تلفظ ناشی از یک اشتباه لغوی است، زیرا که در زبان مازندرانی، “او” به معنای آب است، در حالی که این روستا از ترکیب دو کلمه “زر” و “داب” به وجود آمده است. “زر” که به معنای طلا می‌پردازد، با کلمه “داب” که مخفف “دابو” است، ترکیب شده و نام “زرداب” را ایجاد کرده است. این ترکیب زیبا نه تنها به مفهوم آب اشتباه نمی‌انجامد بلکه به زیبایی و ارزش طلا اشاره دارد. در واقع، نام این روستا یک تلفظ دقیق و معنوی دارد که تاریخچه‌ای جذاب از اندیشه و خلاقیت مردمان محلی را منعکس می‌کند.

روستای سرسبز زرداب 3564642220
سبزینگی پوشش گیاهی روستای دنج زرداب یکی از روستاهای توریستی مازندران

جمعیت روستای زرداب سرخرود

با توجه به آخرین سرشماری در سال 1385، جمعیت پراکنده در روستای زرداب مازندران به تعداد 1073 نفر می‌رسد. این جمعیت گرامی، از افرادی تشکیل شده است که هرکدام دارای ویژگی‌ها و شخصیت‌های خود منحصر به فردی هستند. از این تعداد، 307 نفر نیز به عنوان خانواده‌ها و گروه‌های کوچک دیگر، با هم در این دهکده زندگی می‌کنند.

جمعیت روستای زرداب در سال 1385: 1073 نفر

زمین های سرسبز کشاورزی روستای زرداب محمودآباد 2156435541.521
پوشش گیاهی سرسبز و خیره کننده زمین های کشاورزی روستای زرداب

شغل مردم روستای زرداب

  • دامداری
  • کشاورزی
نشای شالی در کشاورزان در زمین های کشاورزی روستای زرداب 3265653165
نشای شالی در زمین های کشاورزی پرآب روستای زرداب سرخرود

آب و هوای روستای زرداب

آب و هوای روستای زرداب به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در منطقه، بسیار دلنشین و خوشایند است. این روستا از یک آب و هوای معتدل و ساختار جغرافیایی منحصر به فرد برخوردار است. فصول گوناگون سال، هر یک با ویژگی‌های خود، زیبایی‌های طبیعی زرداب را تازه و دلنشین می‌کنند. در بهار، با شکوفه‌های رنگارنگ گل‌ها و سبزیجات فراوان، زرداب به تجدید حیات خود می‌پردازد. تابستان با آب و هوای خنک ، یک زمینه ایده‌آل برای گردشگری فعال و تفریحات خارج از منزل فراهم می‌کند. پاییز با رنگارنگی درختان و برگ‌های خشک، چشم‌انداز زیبایی را به ارمغان می‌آورد. و در زمستان، برف‌پوشیده شده و بی‌نظیر، زرداب به یک دنیای سفید و شگفت‌انگیز تبدیل می‌شود.

آب و هوای روستای سرسبز زرداب: معتدل و مرطوب

ارتفاعات سرسبز و پوشیده از طبیعت روستای سرسبز 35456432520
روح نوازی سبزینگی طبیعت سرسبز روستای تاریخی زرداب

سوغات روستای زرداب 

در روستای زرداب، یکی از روستاهای توریستی مازندران ، سوغاتی‌های فراوان و منحصر به فردی وجود دارد ؛ جاجیم، یک هنر زیبای محلی است که به وسیله دست‌های ماهر و هنرمندان محلی تولید می‌شود. این قالیچه‌های دست‌بافته، الگوها و رنگ‌های زیبایی را به همراه دارند و اغلب به عنوان یک هدیه محبوب یا تزئینی در خانه‌ها استفاده می‌شوند. نمد نیز یکی دیگر از هنرهای محلی است که با استفاده از پشم گرم دامنه‌ها، زیراندازهای پشمی و گرم تولید می‌شود. لباس‌های محلی، شاهکارهایی از هنر معمولاً دست‌بافته و دست‌دوز محلی هستند. این لباس‌ها از الگوها، رنگ‌ها و نقوش محلی تشکیل شده و نمایانگر فرهنگ و سنت‌های این منطقه می‌باشند. این لباس‌ها همچنین به عنوان عناصری از ارتباط مردم با تاریخ و فرهنگ خود شناخته می‌شوند. ماهی نیز به عنوان یک جزء اصیل از سوغات‌های زرداب در دسترس است. با توجه به نزدیکی به منابع آبی فراوان، ماهی‌های تازه و با کیفیت این منطقه، انتخاب بسیار محبوبی برای خریداران محلی و گردشگران است. طعم و خواص منحصر به فرد ماهی‌های محلی، سفر به زرداب را به یک تجربه چشایی شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند.

سوغات معروف روستای زرداب سرخرود: 

  • جاجیم
  • نمد؛ زیراندازی پشمی و گرم
  • لباس محلی
  • ماهی‌
گلیم جاجیم قرمز رنگ؛ سوغات سنتی روستای زرداب 4647654312
گلیم جاجیم قرمز رنگ و دست ساز سنتی؛ سوغات روستای زرداب

رستوران های اطراف روستای زرداب

رستوران دنج از جمله رستوران های معروف و ایده آل در عبدالله آباد می باشد که در فاصله حدودا 3.6 کیلومتری روستای زرداب واقع شده است. این رستوران دارای منوی باکیفیت و مواد مرغوب است و هرساله مسافران و گردشگران بسیاری را میزبانی می کند.

فاصله روستای زرداب تا رستوران دنج: 3.6 کیلومتر

میز غذاخوری دیزاین شده در رستوران دنج عبدالله آباد 3268484135132
تلفیقی از رنگ ها در میز آرایی منوی رستوران دنج در نزدیکی روستای زرداب

ارسال دیدگاه